Heel wat organisaties zien big data als een wondermiddel, maar het kan niet al uw problemen oplossen. Er bestaan heel wat misvattingen over wat mogelijk is met big data.

Big data is een rage. Maar omdat de tools en best practices in dit domein allemaal nog zo nieuw zijn, is het belangrijk om zo nu en dan even terug te komen op onze veronderstellingen over wat big data voor ons kan doen. En misschien belangrijker: wat het niet kan doen. Zo komen de volgende misvattingen nog altijd vaak voor:

1. Big data kan de toekomst niet voorspellen

We kunnen analyseren wat er in het verleden gebeurd is en we kunnen daaruit trends afleiden, maar big data kan ons niet vertellen wat de toekomst ons brengt. In gelijkaardige omstandigheden leveren gelijkaardige beslissingen misschien gelijkaardige resultaten op, maar we zijn daarvan nooit zeker. Het zinnetje “Resultaten uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst.” van beleggingsadviseurs gaat ook hier op. Gebruik uw gegevens dus niet als een kristallen bol om de toekomst te achterhalen, maar om de huidige situatie te optimaliseren.

2. Big data kan uw waarden niet vervangen

Gegevens kunnen u vertellen dat een bepaalde keuze u veel geld zal kosten en dus de moeite niet is. Maar wat als die keuze indruist tegen uw bedrijfswaarden? Big data kan u daarmee niet helpen. Big data geeft u enkel projecties over allerlei scenario’s. U zult zelf nog de gegevens met uw bedrijfswaarden in overeenstemming moeten brengen. Laat u informeren door de gegevens, niet controleren.

3. Big data kan geen niet-kwantificeerbare problemen oplossen

Eens u wat succes met big data hebt, is de verleiding groot om het overal op toe te passen. Maar sommige problemen zijn gewoon onmogelijk te kwantificeren en met big data te analyseren. Denk bijvoorbeeld aan informatie over individuele personen. Het is onmogelijk om het gedrag van een individu te kwantificeren. Iedereen heeft zijn eigen omstandigheden, redenen en context, die nooit volledig geweten zijn. Mensen zijn onvoorspelbaar, dus u kunt hun individueel gedrag niet voorspellen, hoeveel gegevens u ook over hen hebt.

In samenwerking met CIO.com.