Nieuws

Zoekmachines krijgen eenduidige regels rond vergeetrecht

De Europese Commissie stelt een set regels samen voor zoekmachines, over hoe ze om moeten gaan met klachten over 'het recht om vergeten te worden'. Zodat er een eenduidige aanpak is in heel Europa.

Europese privacytoezichthouders naderen het punt waarop ze een volledige set met regels publiceren over hoe om te gaan met verzoeken rond "het recht om vergeten te worden". Dit is bedoeld voor databeheerders zoals zoekmachines.

Het recht om vergeten te worden is ingesteld na een uitspraak van het Europese Hof van Justitie eerder dit jaar. Dit houdt in dat mensen bij zoekmachines een verzoek kunnen indienen om resultaten met verouderde, niet relevante of buitensporige informatie over hen niet langer weer te geven. De zoekmachines moeten alle verzoeken in overweging nemen, maar het is niet verplicht om ze allemaal in te willigen.

[related_article id=”158901″]

Sinds de uitspraak in mei behandelen zoekmachines de verzoeken volgens een eigen set van interne regels. Waarbij vooral Google nogal eens van gedachten verandert, zeker in gevallen waar veel aandacht op ligt. De zoekmachinegigant verwijdert soms resultaten, om ze later weer toe te voegen voor bepaalde namen.

Handvat
Article 29 Working Party (WP29) van de Europese Commissie kondigde vorige week aan dat de EU bezig is met het opstellen van regels. Dit wordt een handvat voor zoekmachines over hoe om te gaan met klachten over de verzoeken.

Om ervoor te zorgen dat alle zoekmachines in Europa op dezelfde manier werken, “zijn de Europese databeschermingsautoriteiten akkoord gegaan met een algemene "gereedschapskist" om te komen tot een gecoördineerde aanpak bij het behandelen van klachten die voortkomen uit het weigeren van zoekmachines om bepaalde resultaten te verwijderen”, schrijft WP29 op zijn website.

Honderdduizend verzoeken
Hoewel het pas een paar maanden mogelijk is om de zoekresultaten te manipuleren, is de schatting dat al ongeveer honderdduizend mensen een of meerdere verzoeken hebben ingediend. Volgens WP29 heeft een aantal daarvan een klacht ingediend bij de lokale databeschermingsautoriteiten nadat het verzoek was afgewezen. “Daarom is besloten een netwerk in te stellen van toegewijde contactpersonen, zodat klachten altijd op dezelfde manier en met dezelfde criteria worden afgehandeld”, zegt WP29.

De contactpersonen verwerken alle beslissingen die zijn genomen over de verzoeken. Hierdoor ontstaat een database waarin je kunt zoeken naar vergelijkbare zaken, ook naar zaken waar het lastig is om een besluit te nemen.

Tevens analyseert WP29 nog of zoekmachines zich aan de regels van de uitspraak houden.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Ga jij apps uit alternatieve appstores installeren?

  • Nee, App Store of Play Store is goed genoeg (57%, 109 Votes)
  • Alleen als ik een app écht nodig heb (29%, 56 Votes)
  • Ja, ik wil apps van andere bronnen installeren (14%, 27 Votes)

Aantal stemmen: 194

Laden ... Laden ...
69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business