Van alle sociale media zijn er voor een doorsnee bedrijf zijn er maar twee echt van tel. Dat blijkt uit een analyse naar aanleiding van ons gratis seminarie over sales & marketing automation.

Advertentie

Facebook, Twitter, Pinterest, LinkedIn, Instagram. Sociale media zijn niet voor één gat te vangen. Maar voor een doorsnee bedrijf zijn er maar twee echt van tel. Dat blijkt uit een analyse naar aanleiding van ons gratis seminarie over sales & marketing automation op dinsdag 30/9.

Facebook & LinkedIn

Facebook en LinkedIn. Dat zijn de twee bedrijven die het vaakst opduiken als antwoord op de vraag: ‘Welk sociaal netwerk is voor uw bedrijf het meest van belang?’.

Ook al zijn deze twee erg divers. Facebook zit in de consumentensfeer, terwijl LinkedIn een erg zakelijke insteek heeft.

Twitter & Google

Een handvol achtervolgers komt op de derde plaats. Hieronder Twitter, Google+ en YouTube.

Vooral de achterstand van Twitter valt op. Een doorsnee bedrijf ziet Twitter dus niet als grootste prioriteit inzake sociale media. Twitter zit in de tweede golf.

Intern

De derde golf, inzake belang, zijn de enterprise social networks, die enkel in de context van een bedrijf worden gebruikt. Ze zijn nog niet heel ingeburgerd, maar komen wel opzetten. Het gaat dan om toepassingen als Yammer en SocialCast. Grote bedrijven als Capgemini, Adecco en Telenet gebruiken deze al.   

Crucial is dat de informatie enkel zichtbaar is voor de medewerkers binnen uw eigen bedrijf of domein. “Dan denk ik bijvoorbeeld aan het delen van documenten of slides”, stelt Bjorn Van Reet, die als voormalig vice president EMEA bij Addeco met het concept pionierde.

Interne sociale media worden vaak gebruikt op niveau van projecten en zorgen voor een gecentraliseerde omgeving van documenten en communicatie. “Organisaties kunnen er veel vlakker door worden en hebben veel meer communicatie met alle niveaus onderling”, aldus Van Reet.

Niche

De vierde golf zijn de niche-toepassingen, die vooral van tel zijn voor het delen van foto’s (zoals Flickr en Instagram) of locatie (zoals Foursquare). Ook een social curation-dienst als Pinterest hoort tot deze categorie. Zij zijn relevant maar komen pas op het tweede – of beter: het vierde – plan.

Welk sociaal netwerk is voor uw bedrijf het meest van belang?  

1. Facebook       36%
2. LinkedIn         34%
3. Google+         8%
4. Twitter            7%
5. YouTube         7%
6. Yammer          3%
7. Netlog             1%
8. Instagram      1%
9. Flickr               1%
10. Pinterest      1%

Op 30 september organiseert Smart Business en ZDNet.be een (gratis) seminarie over ""marketing & sales automation"". Meer info over dit seminarie en over onze populaire seminariereeks vindt u op: www.businessmeetsit.be .

Advertentie