Het duurt nog vijf jaar voordat 3D-printen de consumentenmarkt bereikt. Tot die tijd zal de technologie alleen op bescheiden schaal in zakelijk opzicht worden ingezet.


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



Volgens onderzoeksbureau Gartner duurt het nog vijf jaar voordat 3D-printen de consumentenmarkt zal bereiken. Tot die tijd zal de technologie alleen op bescheiden schaal in zakelijk opzicht worden ingezet. Dat blijkt uit de zogenaamde Hype Cycle die het onderzoeksbureau recent heeft gewijd aan 3D printen, op basis van interviews met producenten, eindgebruikers, scholen, overheden en investeerders.

Aan de linkerkant van de grafiek staan de thema’s waarover zeer veel over wordt gepraat maar nog weinig gedaan. Dan volgt een dalende lijn, waarbij de aandacht vermindert, terwijl de realisaties zich binnenskamers voltrekken. Bij het laatste deel van de grafiek komt de technologie tot volle wasdom.

Overigens bestaan er diverse markten voor 3D-printing. Er wordt onderscheid gemaakt tussen de gebruikte materialen zoals plastic, hars, poeder of metaaldeeltjes, elk met een ander doel en behandeling. Sommige technieken zijn al in gebruik, bijvoorbeeld het ruimtelijk printen van prototypes. Andere staan nog in de kinderschoenen, zoals het 3D-printen van metalen onderdelen.

Op 2 september organiseert Smart Business en ZDNet.be een (gratis) seminarie over "Trends in ICT". Ook dit thema"s komt daar verder aan bod. Maar info over dit seminarie en over onze populaire seminariereeks vindt u op: www.businessmeetsit.be .

Vorig artikelFacebook bindt strijd aan met clickbait
Volgend artikelSnapchat is tien miljard dollar waard
William Visterin is B2B hoofdredacteur bij Minoc Media Services. Hij staat in voor het vakblad Smart Business en de seminar reeks Business Meets IT, waar hij ook als keynote spreker fungeert. Ook een flink deel van de zakelijke content en research (over oa cloud, datacenter, mobile, security, business software, outsourcing, telecom,…) is van zijn hand. William schrijft én spreekt over IT, telecom, internet en business, en het liefst zelfs over allevier tegelijk.