Ondanks de aandacht voor mobiele toestellen blijft de desktop erg prominent aanwezig in de bedrijfsmarkt.


Ondanks de aandacht voor mobiele toestellen blijft de desktop erg prominent aanwezig in de bedrijfsmarkt. Op de laptop na, is de desktop het type hardware waar bedrijven het meest in plannen te investeren.

Deed het huismerk van de pc-dealer/ zelfbouw het qua tevredenheid de voorbije jaren vaak beter dan de gerenommeerde merken, dan is dat
vandaag lang niet meer het geval. Het huismark haalt een tevredenheid van 7,2 op 10.


HP en Dell duiken het meeste op qua gebruik, en doen het met 7,4 ook het best inzake tevredenheid. Van alle client toestellen (smartphone, laptop,
desktop en tablet) haalt de desktop overigens de hoogste tevredenheid. het gemiddelde is 7 op 10.

Dit alles blijkt uit cijfers van Smart Business Strategies, naar aanleiding van het ICT Jaarboek. Belangrijke wijziging is dat de vragenlijst dit jaar niet polsen naar dé belangrijkste leverancier voor een bepaalde categorie. Vandaag gebruikt een bedrijf tegelijk meer fabrikanten, voor onder meer pc’s, telecom of business software. Dit heeft tot gevolg dat kleinere leveranciers in verhouding een hoger ‘marktaandeel’ krijgen dan bij vorig onderzoek. 

Op 2 september organiseert Smart Business en ZDNet.be een (gratis) seminarie over "Trends in ICT". Ook deze thema"s komen er verder aan bod. Maar info over dit seminarie en over onze populaire seminariereeks vindt u op: www.businessmeetsit.be .

William Visterin is B2B hoofdredacteur bij Minoc Media Services. Hij staat in voor het vakblad Smart Business en de seminar reeks Business Meets IT, waar hij ook als keynote spreker fungeert. Ook een flink deel van de zakelijke content en research (over oa cloud, datacenter, mobile, security, business software, outsourcing, telecom,…) is van zijn hand. William schrijft én spreekt over IT, telecom, internet en business, en het liefst zelfs over allevier tegelijk.