Er is een groot verschil in de populariteit van diverse IT-gerelateerde jobs. Wij brengen u de exclusieve top 15.

Advertentie

Er is een groot verschil in de populariteit van diverse IT-gerelateerde jobs. Voor sommige specialisaties is er altijd wel ergens plaats in een bedrijf, terwijl andere helemaal niet gegeerd zijn.

Wij geven u, op basis van de cijfers van Jobat, een exclusief overzicht. En kijken vervolgens even naar de praktijk. Hoe moeilijk is het om deze functies te vinden?

Eerst zetten we de verschillende IT-jobs en hun populariteit op de arbeidsmarkt even op een rijtje. De cijfers gaan van januari 2012 tot nu. Eerst vindt u om hoeveel jobopeningen het concreet gaat, daarnaast staat het percentage van het totaal aantal vacatures.

1. Application Development - 2496 - 14,4%

2. Helpdesk & support - 2326 - 13,4%

3. Andere (ICT) - 2282 - 13,2%

4. Analyse - 1922 - 11,1%

5. Project Management - 1543 - 8,9%

6. Engineering - 1456 - 8,4%

7. Consulting - 1279 - 7,4%

8. Management - 756 - 4,4%

9. Netwerk - 697 - 4,0%

10. Database - 677 - 3,9%

11. Webdevelopment - 603 - 3,5%

12. Hardware - 460 - 2,7%

13. Telecommunicatie - 377 - 2,2%

14. Webdesign - 342 - 2,0% 

15. Training - 130 - 0,7%

Bron: Jobat, Smart Business Strategies

Zicht op de praktijk: “moeilijk om goede mensen te vinden”

Goede IT’ers zijn te vinden, maar toch eerder schaars. Dat blijkt uit een kleine rondvraag bij Belgische CIO’s. Vaak gaat het ook niet zozeer om de puur technische expertise, aldus Kalman Tiboldi, Chief Business Innovation Officer bij TVH, een verdeler van industriële voertuigen. “Het is inderdaad moeilijk om goede arbeidskrachten te vinden. Het gaat dan om technisch geschoolde mensen, maar ook om mensen die zowel feeling hebben met IT en business. Die blijken vaak ook heel schaars”, beaamt hij.

Het bedrijf heeft een duidelijk antwoord op dit probleem: de mensen vaak opleiden en ook regelmatig schoolverlaters aantrekken. “We beseffen dat zij de reputatie hebben om dan snel andere oorden op te zoeken. Maar dat kunnen we vermijden door onze mensen ook echt vooruitzichten aan te bieden. Voorts kiezen we ook bewust voor niet-IT’ers die we zelf opleiden”, aldus Tiboldi.

Ook andere bedrijven erkennen de moeilijke zoektocht naar IT-talent. Heel vaak speelt ook de reputatie van het bedrijf zelf. Overheidsdiensten als ziekenhuizen liggen bijvoorbeeld niet altijd even goed in de markt. Ook bij privébedrijven zijn er verschillen. “Als kleine retailer in een typisch vrouwelijke branche is het voor ons zeer moeilijk om te recruteren in een overwegend mannelijke ICT-wereld”, vertelt Johan De Witte van Veritas, een winkelketen in accessoires. 

Een bedrijf als Veritas heeft bij mannen vaak een weinig sexy gehalte, beaamt De Witte. “Maar ze vergissen zich natuurlijk, want onze infrastructuur en producten zijn echt wel zeer modern in vergelijking met andere industrieën”, argumenteert hij. Ook de bescheiden grootte van het bedrijf –bij Veritas werken 110 mensen in het hoofdkantoor – is, volgens hem, een troef. “In een bedrijf van onze omvang kan je als IT’er nog echt het verschil maken”, stelt hij.  Of opleiding een doeltreffend wapen is, betwijfelt hij.  “In meer technische richtingen kan het behalen van certificaten en dergelijke wel een motivator zijn maar die onderdelen van het ICT bedrijf hebben wij nu net uitbesteed.”

William Visterin is B2B hoofdredacteur bij Minoc Media Services. Hij staat in voor het vakblad Smart Business en de seminar reeks Business Meets IT, waar hij ook als keynote spreker fungeert. Ook een flink deel van de zakelijke content en research (over oa cloud, datacenter, mobile, security, business software, outsourcing, telecom,…) is van zijn hand. William schrijft én spreekt over IT, telecom, internet en business, en het liefst zelfs over allevier tegelijk.