Nieuws

Chromebooks breken door in bedrijfsleven

Populair zijn Chromebooks nog niet. Maar analysebureau Gartner denkt dat er in 2018 toch zo'n acht miljoen toestellen per jaar verkocht worden.

Het is de verwachting dat het aantal verkopen van goedkope Chromebooks dit jaar de vijf miljoen aantikt. De kans bestaat dat de markt verdriedubbelt naar 14,4 miljoen in 2017. Dit stellen de analisten van Gartner.

Als je kijkt naar de bredere trend op de pc-markt, die kleine tekenen van herstel laat zien na twee jaar afname, nemen de verkopen van Chromebooks toe. Met een voorspelling van 5,2 miljoen verkopen alleen al dit jaar, verbreken de door Chrome OS aangestuurde laptops de cijfers van vorig jaar met 79 procent.

[related_article id=”158901″]

In 2013 zijn wereldwijd 2,9 miljoen Chromebooks verkocht. De cijfers worden gedomineerd door fabrikanten van het eerste uur Samsung en Acer, met respectievelijk 64,9 en 21,4 procent van de verkopen. Het duo wordt gevolgd door HP en Lenovo, die nek aan nek gaan met 6,8 om 6,7 procent.

Onderwijs
Ondanks de indrukwekkende groei zijn Chromebooks nog steeds geen breed gedragen product. De apparaten zijn enorm afhankelijk van één sector: het onderwijs. Volgens Gartner was het onderwijs in 2013 verantwoordelijk voor 85 procent van de Chromebook-verkopen. De vraag naar de apparaten is erg lokaal, want vorig jaar kwam 82 procent van alle verkopen uit Noord-Amerika.

Met scholen als belangrijkste segment voor Chromebooks, hoe komt Gartner dan aan de voorspelling dat de verkopen in 2017 verdriedubbeld zijn? Volgens het analysebureau “blijft de vraag vanuit de educatieve sector bestaan”, “neemt de adoptie van cloudcomputing toe door bedrijven en consumenten” en “willen mensen simpelweg een eenvoudiger apparaat voor dagelijkse computerzaken”.

Zakelijke gebruikers
Een groeiend onderdeel van de Chromebookmarkt zijn volgens Isabelle Durand, analist bij Gartner, de zakelijke gebruikers. Denk hierbij aan medewerkers van banken, financiële diensten, makelaar en hotelreceptionisten.

“Tot nu kijken veel bedrijven wel naar de mogelijkheden van Chromebooks, maar ze worden nog niet aangeschaft”, stelt ze. “Door Chromebooks en cloudcomputing te omarmen kunnen ondernemingen profiteren: ze kunnen hun focus verleggen van het verleggen van apparaten naar het managen van iets veel belangrijkers – hun data.” Gartner verwacht dat HP hierin het voortouw neemt omdat het bedrijf al een enorm grote basis zakelijke klanten heeft.

Google probeert van alles om Chromebooks nog interessanter te maken voor het bedrijfsleven. Hiermee hoopt het de belangstelling te krijgen van bedrijven die nog steeds gebruikmaken van het niet langer ondersteunde Windows XP.

Eerder dit jaar ging de techgigant de samenwerking aan met VMWare om een gevirtualiseerde versie van Windows naar Chrome OS-apparaten te brengen. Samen met Asus ontwikkelde Google een Chromebox-desktop voor 179 dollar. Daarnaast lanceerde het hardware voor Google+ Hangouts ter ondersteuning van zakelijke videoconferenties.

Niche
Ondanks al deze pogingen zijn de Chromebooks nog niet geland in het bedrijfsleven. Zoals ZDNet eerder al aangaf missen de Chrome OS-apparaten ondersteuning voor een paar belangrijke zaken, zoals Microsofts Skype en Lync.

Volgens Gartner moet Google met zijn Chromebook-partners de komende vijf jaar flink aan de slag als ze uit de niche van de markt willen komen. “Het maken van een concurrerende Chromebook is niet slechts een kwestie van de juiste hardware en een goede prijs. Het belangrijkste dat je moet aantonen is dat de op de cloud gebaseerde architectuur van het apparaat daadwerkelijk een voordeel biedt voor zijn gebruikers”, denkt Durand.

Functionaliteiten van de hardwarefabrikanten die kunnen helpen bij deze uitdaging zijn onder meer snellere verbindingen, sneller toegang tot het geheugen, snellere en grotere harde schijven en een zeer degelijke ondersteuning voor het onderwijs.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business