Content management in bedrijven gaat breed: van documentbeheer tot het beheren van websites. Maar in de praktijk maken vaak twee toepassingen de dienst uit.


Zoals steeds benaderen we content management vrij breed: van documentbeheer tot het beheren van websites. Dat zijn in de praktijk verschillende takken van sport.

Hierdoor zitten er in deze markt partijen met een erg verschillende inslag: van Microsoft over typische enterprise content software-leveranciers (zoals OpenText, IBM en EMC), specialisten in Web content management (zoals Sitecore) tot open source partijen als Drupal en Alfresco.

Binnen deze gefragmenteerde markt lopen Microsoft (met Sharepoint) en Drupal (voor het bouwen van websites) het meest in de
kijker. Drupal doet het vooral goed bij de kleine- en middelgrote bedrijven.


Dit alles blijkt uit cijfers van Smart Business Strategies, naar aanleiding van het ICT Jaarboek. Belangrijke wijziging is dat de vragenlijst dit jaar niet polsen naar dé belangrijkste leverancier voor een bepaalde categorie. Vandaag gebruikt een bedrijf tegelijk meer fabrikanten, voor onder meer pc’s, telecom of business software. Dit heeft tot gevolg dat kleinere leveranciers in verhouding een hoger ‘marktaandeel’ krijgen dan bij vorig onderzoek. 

Op 2 september organiseert Smart Business en ZDNet.be een (gratis) seminarie over "Trends in ICT". Ook deze thema"s komen er verder aan bod. Meer info over dit seminarie en over onze populaire seminariereeks vindt u op: www.businessmeetsit.be .

William Visterin is B2B hoofdredacteur bij Minoc Media Services. Hij staat in voor het vakblad Smart Business en de seminar reeks Business Meets IT, waar hij ook als keynote spreker fungeert. Ook een flink deel van de zakelijke content en research (over oa cloud, datacenter, mobile, security, business software, outsourcing, telecom,…) is van zijn hand. William schrijft én spreekt over IT, telecom, internet en business, en het liefst zelfs over allevier tegelijk.