Michelin, de Franse fabrikant van autobanden, gebruikt MicroStrategy voor analytics en visualisatie als onderdeel van een big data strategie om de efficiëntie van de supply chain en productieprocessen te verbeteren.


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



Michelin, de Franse fabrikant van autobanden,  gebruikt MicroStrategy voor analytics en visualisatie als onderdeel van een big data strategie om de efficiëntie van de supply chain en productieprocessen te verbeteren.

Om meer inzicht te krijgen in haar activiteiten te krijgen, is het bedrijf (110.000 medewerkers en 20 miljard euro omzet) een big data analytics project gestart dat gegevens uit verschillende bronnen zal verwerken om  feedback te geven aan zakelijke gebruikers.  Voorbeeld hiervan is het met dashboards monitoren van productdefecten in de fabriek.

"We kunnen per product, per machine, per operator, analyseren hoeveel fouten we hebben in de fabriek. We weten dat dit soort dashboard elke vijftien minuten kan worden bijgewerkt, dus het is bijna real-time en geschikt om activiteiten in de fabriek bij te sturen", zegt Sebastien Douaillat, BI enterprise architect bij Michelin tijdens zijn presentatie op MicroStrategy World in Barcelona.

"Dit is een van onze eerste stappen om grote hoeveelheden gegevens intern gebruiken in de fabrieken. Onze machines genereren grote hoeveelheden gegevens, dus we kunnen echt spreken over Big data.”

Michelin verzamelt inmiddels petabytes aan data en de verwachting is dat die volumes alleen maar  toenemen als het bedrijf steeds meer bronnen van indormatie benut. Zo wil Michelin ook de banden zelf voorzien van sensoren. 

Social media-analyse

Een ander gebied waar het bedrijf Microstrategy voor gebruikt is de analyse en monitoring van social media. Want naast productie van banden is Michelin ook het  bedrijf achter de gerenommeerde restaurantgidsen.  De beide takken samen genereren veel online discussie. Zo registreerde Michelin   alleen al inde laatste vijf maanden 75.000 tweets over het bedrijf.

Om de online reputatie en de marketingcampagnes van het bedrijf te beoordelen, besloot Michelin MicroStrategy in te zetten  om beter inzicht te krijgen in de manier waarop het publiek spreekt over Michelin.

"Dit is eveneens een gevall van Big Data, want we moeten grote hoeveelheden ongestructureerde gegevens vastleggen, analyseren en opslaan. Er is veel informatie, het wordt vaak ververst, en er zijn een heleboel verschillende bronnen," zei hij.

Het bedrijf creëerde in minder dan twee maanden een prototype, gebaseerd op  open source tools en dashboards van Microstrategy.  “We hebben ervoor gekozen om te beginnen met Twitter omdat het relatief eenvoudig en goedkoop is  om gegevens van haar eigen API te krijgen. Bij Facebook is dat wat lastiger.”

Het systeem is gebaseerd op MongoDB als NoSQL database om de tweet data uit de Twitter API op te slaan. De gegevens worden vervolgens verwerkt in Hadoop met de Hive programmeertaal, en met Impala om query"s te maken.

Michelin kan nu informatie analyseren als de tijd en de gegevens van de tweet, geo-locatie, aantal tweets, wat de industrie-influencers bespreken en of er positieve of negatieve zoekwoorden worden gebruikt in relatie tot het bedrijf. 

 

Er zijn nu plannen om andere feeds, waaronder Facebook mee te nemen, en de R-programmeertaal te integreren met in MicroStrategy om meer robuuste algoritmes te creëren om klantsentiment analyse mogelijk te maken.

"We keken naar positieve of negatieve woorden, maar als je de naam  Michelin ziet in de buurt van een woord dat goed of slecht is, betekent dat nog niet dat de hele zin goed of slecht is," zei hij.

"We beginnen nu wat nauwkeuriger te kijken naar sentimentanalyse, en proberen om een meer geavanceerde algoritme te bouwen. Daarvoor willen we R gebruiken en dan zullen we de resultaten zien in Microstrategy."