Er is opnieuw een analyserapport opgedoken waaruit blijkt dat de pc-verkoop verder stabiliseert, terwijl de tabletmarkt langzaam maar zeker afremt.


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



Er is weer een analyserapport opgedoken waaruit blijkt dat de pc-markt steeds verder stabiliseert, terwijl de tabletmarkt langzaam maar zeker afremt voor de eerste keer in maanden. 

Canalys publiceert dat er wereldwijd 123,9 miljoen pc"s verscheept zijn in het tweede kwartaal. Dit is geen enorme toename, maar toch een groei van veertien procent als je naar de laatste jaren kijkt.

Apple en Samsung
De tabletverkopen zijn met grofweg vijf procent afgenomen naar 48,4 miljoen eenheden wereldwijd in die drie maanden. Het marktonderzoeksbureau stelt dat Apple en Samsung, de twee grootste tabletfabrikanten, het meeste inleveren.

De iPad-maker beleeft zijn slechtste kwartaal in jaren met slechts 13,3 miljoen verscheepte eenheden wereldwijd. Samsung heeft het minder zwaar, maar het Zuid-Koreaanse techbedrijf komt niet verder dan 8,9 miljoen verscheepte eenheden.

De analisten van Canalys wijzen op verschillende oorzaken achter het afnemende resultaat van Apple en Samsung. Bij eerstgenoemde zit dit vooral in de prijzen van de producten.

Goedkopere laptops
Aan de andere kant helpen juist deze hoge prijzen de laptopfabrikanten. Volgens Canalys zorgen de dure producten van Apple ervoor dat het bedrijf zich niet verder kan uitbreiden op meer verschillende markten. Daartegenover staat dat laptops steeds goedkoper worden.

Tim Coulling, een ervaren analist bij Canalys, merkt op dat consumenten kunnen verwachten dat deze trend doorzet “omdat Microsoft reageert op de toenemende bedreiging van Google”.

Dalende prijzen
“Microsoft heeft de licentiekosten laten vallen op een aantal kleine tablets en heeft Windows met Bing aangekondigd, waardoor het besturingssysteem gratis gebruikt kan woorden voor goedkope notebooks”, gaat Coulling verder. “De dalende prijzen zijn geweldig voor de consument, maar verzachten niet de pijn van de winkeliers omdat de marges onder constante druk staan.”

Coulling waarschuwt tabletverkopers in het bijzonder en suggereert dat een dip in het innovatieproces gevolgen heeft voor de mobiele apparaten. “De tabletmarkt bevond zichzelf vrij snel in dezelfde positie als de laptopmarkt enkele jaren geleden”, licht hij toe. “Minimale prestatieverbeteringen in de hardware vormen al een basis voor een upgrade. Als je echter beseft wat de meest normale taken zijn die je uitvoert op een tablet, dan kom je ook tot de conclusie dat meer kracht niet per se nodig is.”

Coulling stelt dat verkopers en fabrikanten harder moeten werken en betere redenen dienen te geven voor een upgrade in het derde kwartaal om de cijfers te redden. “Tel daarbij op dat de schermgrootte van veel smartphones verder toeneemt, dit betekent dat dergelijke apparaten ook steeds meer een gevaar vormen voor de 7-inchtablets”, besluit hij.