Nieuws

Q&A: Wat zijn BI en Analytics?

In deze Q&A gaan we dieper in op Business Intelligence en Analytics. Waarvoor gebruik je het en waar zitten de verschillen?

1. Wat is Business Intelligence en waarom heb ik het nodig?

De dagelijkse activiteit van uw bedrijf wordt geregeld door transactionele systemen. Business intelligence (BI)  zet een stap terug, en biedt inzicht in het geheel van die transacties. Cijfers uit het verleden worden opgeteld en geanalyseerd, en vormen de basis voor vooral operationele beslissingen. BI duikt tegenwoordig vaak op als overzichtsscherm: een zogenaamd dashboard, met de belangrijkste richtcijfers (ook wel key performance indicators of KPI"s genoemd).

2. Wie gebruikt BI?

Vroeger was analytische software vooral gericht op de topmanager. Vandaag gebruiken steeds meer mensen in en zelfs buiten het bedrijf gegevens uit het BI-systeem: afdelingshoofden, gewone personeelsleden, partners en klanten. Financiële analisten zullen zelf met de cijfers aan het werk gaan, via ad hoc-analyses. Vroeger gebruikte men daarvoor twee verschillende soorten software. Vandaag voorzien de meeste BI-pakketten zowel rapportage als ad hoc-analyses.

3. Wat is het verschil met analytics?

Business Intelligence stelt vooral de vraag naar het "wat": wat is er verkocht per verkoper, per regio, per product enzovoort. Wanneer deze cijfers onder de verwachte cijfers blijven, wordt er bijgestuurd om dit recht te trekken.

Analytics zoekt eerder naar oorzaken, naar het "waarom". Hoe komt het dat de productverkoop in een bepaalde maand daalt? Is er een causaal verband tussen de omzet in een regio en de aanwezigheid van andere winkels in de buurt? Op systeemniveau wordt dit verschil als volgt vertaald: BI zoekt binnen de systemen waaraan het gekoppeld is, analytics zal zich meestal baseren op een datawarehouse.

4. Wat is een datawarehouse?

Een datawarehouse is een speciale en centrale databank, waarin data van verschillende interne en externe systemen verzameld worden, die dient voor een diepgaande analyses van gegevens. Vroeger kon u voor datawarehouses enkel bij gespecialiseerde leveranciers terecht, maar vandaag kan dit ook bij de traditionele BI-leveranciers.

Een datawarehouse haalt zijn gegevens meestal uit verschillende operationele databases, maar is er om redenen van performantie wel van gescheiden. Daar gaat meestal een uitgebreide oefening van opschonen en verrijken van gegevens aan vooraf. Tegenwoordig is er een grote vraag naar real-time analyses. Daarvoor kunt u rechtstreeks op de operationele gegevens werken, of opteren voor real-time updates van het datawarehouse. Vooral in het tweede geval is de opschoning van de gegevens vooraf wel een absolute must.

5. Wat zijn real-time analytics en predictive analytics?

Bij real-time analytics voert men systeemoverschrijdende analyses uit op basis van "live" informatie uit diverse systemen. Bij predictive analytics probeert men de toekomst te voorspellen op basis van trends of verbanden die men ontdekt in de gegevens uit het verleden.

Soms komen real-time en predictive analytics ook samen. Bij controle van de kredietwaardigheid van leningaanvragers bijvoorbeeld, waarbij men aan de hand van het gedrag en de financiële situatie van de aanvrager probeert te voorspellen of deze aanvrager zijn lening probleemloos zal kunnen terugbetalen.

6. Wat is corporate performance management (CPM)?

CPM omvat de technologie om alle sleutelgegevens (KPI"s) over de prestaties van een onderneming samen te brengen, grafisch voor te stellen en te analyseren. CPM wordt vaak in één adem genoemd met methodes om de prestaties van een bedrijf in kaart te brengen, met name balanced scorecard-toepassingen. Naast traditionele BI-functies omvat CPM ook software voor planning, rapportering, budgettering en de extractie van gegevens uit andere toepassingen. CPM lijkt als term wat op retour, maar het principe blijft overeind. Zo wordt CPM vooral in financiële afdelingen nog intensief gebruikt.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business