Het Chinese Lenovo wil een stevige stempel drukken op het internet der dingen en ontwikkelt daartoe een aantal nieuwe toestellen, zoals een slimme bril die verdacht veel op het exemplaar van Google lijkt.


Gisteren introduceerde de Chinese technologiegigant Lenovo een nieuw partnerprogramma: NBD. Met het NBD-platform wil Lenovo de brede markt van zogenaamde connected devices aanspreken. De toekomst ligt in het internet der dingen en daar wil Lenovo een onderdeel van uitmaken.

In een poging ontwikkelaars en fabrikanten te overtuigen om mee in het programma te stappen stelde het bedrijf een aantal nieuwe producten voor, waaronder een prototype van een slimme bril. Die wearable doet verdacht veel denken aan het exemplaar waar Google aan werkt. Meer details omtrent de bril volgen in oktober, weet pcworld.


Het NBD-programma kan fondsen, fabricage, onderzoek en logistieke ondersteuning bieden aan partners die mee in het programma stappen. “Momenteel zijn er te veel verschillende toestellen die je kan ontwikkelen voor het internet der dingen”, aldus Lenovo. “Het is te veel, er is geen één bedrijf dat alles op zich kan nemen.”

Lenovo hoopt zijn know-how en ervaring te combineren met innovatieve ideeën van derden. Met het NBD-programma moeten die innovatoren sneller producten op de markt kunnen brengen. En natuurlijk kan Lenovo er op die manier een graantje van meepikken.

Het partnerprogramma is momenteel enkel op China gericht. Lenovo test nieuwe ideeën traditiegetrouw eerst uit op de Chinese thuismarkt. Als producten of ideeën blijken aan te slaan, komt ook de rest van de wereld aan de beurt.