Tim Cook, CEO van Apple, verdedigt de tegenvallende resultaten van de iPad, maar moet toegeven dat de tablet niet voldoet aan de verwachtingen van de buitenwereld.

Advertentie

Maak je geen zorgen over de iPad, die doet het prima. Dat is de boodschap van Apples CEO Tim Cook, die de tablet verdedigt nadat de verkopen voor de tweede keer op rij zijn afgenomen in de kwartaalcijfers. Ook waren de voorspellingen van de analisten niet correct.

De tegenvallende resultaten doen de zorgen over de afnemende belangstelling voor de iPad weer oplaaien. Dit is Apples tweede grootste bron van inkomsten, na de iPhone. 

De techgigant laat weten dat het 13,3 miljoen iPads heeft verkocht in het derde fiscale kwartaal. Dat is minder dan een jaar geleden en het voldoet niet aan de voorspellingen van Wall Street. Cook stelt dat de verkoopcijfers wel kloppen met de interne verwachtingen, maar hij geeft toe dat er minder vraag is.

Optimistisch
Tijdens een gesprek met analisten schuift Cook de schuld af op bepaalde zwakkere regio"s, waaronder de Verenigde Staten. En op het feit dat bedrijven een kleinere voorraad aanleggen. Desondanks is en blijft hij optimistisch over de iPad.

“We kijken vol vertrouwen naar de toekomst van de tabletmarkt”, zegt Cook. “We zijn ervan overtuigd dan we kunnen blijven innoveren op het gebied van software, hardware en diensten.”

Meerdere redenen
De kans is groot dat de afname van verkoopcijfers door meerdere redenen komt. Wanneer mensen een nieuwe of betere tablet willen dan geven ze het oude exemplaar vaak aan familie of vrienden. Daarnaast gaan tablets langer meer dan de gemiddelde smartphone, die een levensduur heeft van ongeveer twee jaar. Dit komt onder meer omdat je een tablet niet via je telecomprovider krijgt.

Daarnaast kun je ervan uitgaan dat de meeste mensen die een tablet willen er al eentje hebben. In de strijd om nieuwe klanten heeft Apple stevige concurrentie van tientallen andere en goedkopere apparaten die draaien op Googles Android.

Educatie en ondernemingen
Cook stelt dat de markt voor de iPad “heel erg opgesplitst” is, en dat de verkopen “erg goed” gaan in de BRIC-landen – Brazilië, Rusland, India en China. In de Westerse landen, zoals de Verenigde Staten, is de markt “duidelijker zwakker”.

De recente deal met IBM ziet Cook als katalysator om de zakelijke markt beter te bereiken. Tevens merkt hij de kracht op van de iPad op scholen. Wereldwijd zijn al 13 miljoen iPads verkocht aan onderwijsklanten. Apple richt zich al lange tijd op educatie en ondernemingen.

Cook weet ook nog te melden dat de helft van het aantal verkochte iPads naar iemand gaat die nog geen tablet heeft. “Ik geloof echt dat de mogelijkheden eindeloos zijn”, besluit hij.

Kwartaalcijfers
Ondanks de tegenvallende verkoop van de iPad zijn de kwartaalcijfers van Apple best goed, maar niet fantastisch. De algehele resultaten zijn beter dan de verwachtingen vanuit Wall Street. Dat komt vooral doordat de sterke verkopen van de iPhone en de Mac blijven groeien.

Apple probeert de verwachtingen voor het huidige kwartaal, dat eindigt in september, enigszins te temperen. Het bedrijf voorspelt een omzet tussen de 37 en 40 miljard dollar. Dat is net iets minder dan de 40,44 miljard dollar die de analisten denken. De brutomarge ligt tussen de 37 en 38 procent.