Apple en IBM hebben een overeenkomst afgesloten waarbij ze gaan samenwerken om exclusieve zakelijke apps te bouwen voor iOS.

Advertentie

Apple en IBM verenigen de krachten op de zakelijke markt. De bedrijven hebben een overeenkomst afgesloten die de iPhones en iPads van Apple aantrekkelijker moet maken voor de zakelijke markt en IBM een breder platform biedt voor zijn software.

De details van de overeenkomst zien er als volgt uit:

  • Apple en IBM gaan samen meer dan 100 zakelijke apps bouwen voor de iPhone en iPad. Deze worden op specifieke domeinen gericht zoals retail, gezondheidszorg, telecom of verzekeringen.
  • IBM’s clouddiensten, waaronder device management, security, big data en analytics, worden geoptimaliseerd voor iOS.
  • AppleCare wordt aangepast voor een implementatie in zakelijke omgevingen, met on-site ondersteuning via IBM.
  • IBM gaat iPhones en iPads leveren aan bedrijven en staat in voor de activering en het beheer.

Beide partijen kunnen voordeel halen uit de deal. Apple is altijd meer een consumentenmerk geweest. Hoewel het de afgelopen jaren al heel wat winst heeft geboekt op de zakelijke markt, moet de samenwerking met IBM ervoor zorgen dat Apple beter kan cocurreren met Blackberry en Microsoft, die het traditioneel goed doen in het bedrijf. IBM ziet op zijn beurt de mogelijkheid om mee te surfen op het succes van Apple op de mobiele markt, nu ook in bedrijven de desktop steeds meer naar de achtergrond verdwijnt.

Apple en IBM vochten 30 jaar geleden nog een bikkelharde strijd uit toen de eerste personal computers op de markt kwamen. Het bekendste voorbeeld van die rivaliteit is waarschijnlijk de reclame van Apple uit 1984 voor de lancering van de Macintosh, waarin IBM als Big Brother wordt voorgesteld. Steve Jobs stak zijn afkeer voor IBM nooit onder stoelen of banken, maar onder het bewind van Tim Cook lijkt die strijdbijl nu begraven.

Advertentie