Microsoft-CEO Satya Nadella publiceerde gisteren een open brief voor zijn personeel. Wie door het managers-lingo prikt, ontdekt vijf duidelijke boodschappen.


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



De brief die Nadella gisteren publiceerde, richt zich in eerste instantie tot de Microsoft-medewerkers, maar het is zonneklaar dat de boodschap voor een veel breder publiek bestemd is, inclusief de pers en de investeerders.

Net zoals het vaak de moeite loont om ook het jaarverslag grondig door te lezen, zijn ook in dit document, goed begraven onder managers speak en bedrijfsjargon, en volledig ingedekt door de juridische dienst van Microsoft, duidelijke marsorders voor de komende jaren te vinden.

1. Microsoft doet het niet meer zoals onder Steve Ballmer

“Hoewel de omschrijving devices and services ons geholpen heeft bij het opstarten van onze transformatie, moeten we ons nu concentreren op onze unieke strategie.” Dit is op een behoorlijk directe, haast botte manier zelfs, afstand nemen van de visie van ex-ceo Steve Ballmer. Ook later in de brief komt Nadella er nog eens op terug: “Versleten tradities worden in vraag gesteld. Onze prioriteiten worden aangepast.”

Pokerspeler Ballmer die gokte met miljarden (en soms verloor) is er niet meer. Het is nu aan schaakspeler Nadella.

2. De toekomst van Microsoft ligt in ervaringen, niet in producten en diensten

De meest gebruikte woorden in de brief zijn werk en ervaring, vaak zelfs samen in één zin. Wat er dan eigenlijk staat is: “wij helpen om mensen zaken voor mekaar te krijgen”. En die zaken gaan gigantisch breed: van “chatten met vrienden en familie” en schilderen en poëzie over big business (“een complete stad laten draaien”) tot zaken die de koers van de mensheid kunnen veranderen (“een vaccin vinden voor HIV”).

Vanuit marketingstandpunt kan je dit duidelijk zien als een poging om zowel weer aan te sluiten bij het bedrijfsleven (een hoeksteen in het Microsoft-model) als het gewone leven. “Elke gebruiker is een duale gebruiker”, aldus Nadella. “Mensen die technologie zullen gebruiken voor hun werk en school, maar ook en diepgaand in hun persoonlijk, digitaal leven.”

3. Windows 13 en Office 2

Voor wie het niet geteld heeft: Nadella vermeldt Windows liefst dertien keer, wat er op wijst dat het OS nog lang niet met pensioen gaat. Azure en Skype worden drie keer genoemd. Xbox krijgt zelfs zijn eigen paragraaf, die duidelijk dient om de critici van antwoord te dienen die eisen dat het bedrijf deze divisie afsplitst: “We mogen blij zijn dat we Xbox in onze familie hebben”.

Office en Office 365 daarentegen worden in één zinnetje afgedaan. Waarschijnlijk is dat niet meer dan een eerbetoon aan een divisie die goed draait en miljarden aan inkomsten genereert. Maar het geeft ook aan dat Microsoft zelf wel weet dat niemand ooit met dezelfde passie over Office zal spreken als over de Xbox.

4. Ingenieurs bereiden zich maar beter voor op grote veranderingen

Wie bij Microsoft werkt, is gewend aan regelmatige reorganisaties die meestal draaien rond directeurs die stijgen op de bedrijfsladder (of er van af donderen). Maar een volgende reorganisatie waar Nadella het over heeft, zou wel eens een stuk dieper en nog sneller kunnen gaan. Nadella lijkt daarmee meer het Google-denkmodel te omarmen: “Om de ervaring te leveren die onze klanten nodig hebben in deze mobiele cloud-wereld, moeten we onze engineering moderniseren met een obsessie voor klanten, gedreven door data, georiënteerd op snelheid en gefocust op kwaliteit. We zullen de engineering stroomlijnen en de hoeveelheid tijd en energie die er nodig is om iets voor mekaar te krijgen, terugdringen.”

Tegelijk wil Nadella ook de trage beslissingsprocessen en –lagen bijsturen: “Er zullen minder mensen betrokken worden bij beslissingen en er wordt meer nadruk gelegd op verantwoordelijkheid.”

5. Microsoft speelt meer en meer in een globale markt

Het woord wereld komt in Nadella’s brief vierentwintig keer voor. Hij heeft het over een nieuwe wereld, die verandert en evolueert en waar mobiel en cloud de dienst uitmaken. Nadella erkent dat de groei van technologie en de kansen die dat meebrengt voor Microsoft voor een goed deel zullen voortvloeien uit opkomende markten.

Het leidt geen twijfel dat Microsoft nog miljarden zal verdienen aan de bedrijfswereld en clouddiensten als Azure. Maar de grootste groeikansen liggen in de rest van de wereld, waar klanten en bedrijven geen gigantische budgetten hebben.

Als het nodig is, zal Microsoft zelfs Android omarmen, zo lijkt Nadella wel te suggereren: “Al deze apps zullen expliciet zo ontworpen worden dat iedereen ze probleemloos kan vinden, proberen en kopen. Ze zullen voor andere ecosystemen gebouwd worden, zodat mensen die van het ene naar het andere apparaat overschakelen, hun inhoud en diensten kunnen behouden. Dat is maar een manier waarop we mensen en niet apparaten in het middelpunt zetten.”

Nadella heeft zijn manifest nu wereldkundig gemaakt. Het echt werk begint nu pas: alle ideeën en ambities in concrete acties omzetten.