De laatste jaren vormden tablets een van de voornaamste groeisegmenten in de elektronica-industrie. Die melkkoe lijkt echter stilaan buiten adem te komen.

Advertentie

Terwijl notebooks en ultramobiles in het eerste kwartaal van dit jaar beter verkochten dan verwacht (doordat zakelijke gebruikers hun besturingssysteem en machines upgraden), gaat het met tablets net de andere kant uit. Dat blijkt uit een onderzoek van NPD Displaysearch.

Voor de eerste keer daalde het aantal verscheepte tablets, vergeleken met hetzelfde kwartaal van vorig jaar. Er gingen in het eerste kwartaal van dit jaar 56 miljoen stuks de deur uit. Hoeveel dat er vorig jaar waren of meer gedetailleerde cijfers, vermeldt NPD Displaysearch echter niet.

Groei met enkele cijfers tegen 2017
Het marktonderzoeksbureau geeft wel mee dat het zijn verkoopvoorspelling voor heel 2014, wat tablets betreft, verlaagt tot 285 miljoen exemplaren. In totaal zal de markt dit jaar maar 14 procent aanwassen. In 2017 ligt de groei nog op enkele cijfers.

Volgens NPD hebben vooral de kleinere tablets last van de opkomst van phablets, grote smartphones met een scherm van 5,5 inch en meer. Tablets tussen 7 en 7,9 inch maakten in 2013 nog 58 procent van de markt uit, maar dat aandeel zal geleidelijk aan dalen. Zeker in opkomende landen en in China hebben de merkloze tablets uit dit marktsegment het moeilijk.

Grotere schermen, grotere winst
De grote merken zullen hun aandacht dan ook richten op grotere tablets, zegt NPD Displaysearch. In 2018 zullen er meer tablets van 8 tot 10,9 inch verscheept worden dan exemplaren met een kleiner scherm. In dat jaar zullen tablets met een scherm van meer dan 11 inch al meer dan 10 procent van de markt veroverd hebben. De grotere schermen zijn ook goed voor de winstmarges van de fabrikanten. 

Advertentie