De vier (of zes) P's in marketing liggen niet meer in uw eigen handen. Uw klanten zeggenschap. Sociale media spelen een sleutelrol. We overlopen populaire modellen. Deel 2.

Advertentie

De vier (of zes) P’s in marketing liggen niet meer in uw eigen handen. Uw klanten eisen steeds meer zeggenschap. Sociale media spelen in dit kader een sleutelrol. We overlopen vijf populaire modellen om de impact ervan in kaart te brengen.

In het vorige artikel besprakern we al drie modellen. In dit artikel leeft u over Kaushik’s Social Media Metrics en het Social Impact Model.

4. Kaushik’s Social Media Metrics

Sociale media hebben een zekere impact voor organisaties, maar het komt er toch ook op aan om die impact te kunnen meten. Ook binnen dat domein situeren zich heel wat modellen, zoals Kaushik’s Social Media Metrics met zijn conversation rate (het aantal reacties op posts), applause rate (het aantal likes, +1s of favorites per post), amplification rate (het aantal retweets of delingen) en de economic value, wat de som van alle opbrengsten op de lange en korte termijn vormt.

5. Social Impact Model

Ook in het Social Impact Model zijn de KPI’s (Key Performance Indicators) voor sociale media onderverdeeld in meerdere categorieën. De ultieme KPI, en meteen ook de top van de piramide, is de impact waarbij de gevolgen voor een hele organisatie meteen zichtbaar worden.

Onderaan gaat het om reach (zoals het aantal volgers op Twitter of vrienden op Facebook). Vervolgens gaat het om influence of invloed, onder de vorm van de zogenaamde share of voice. Daarbovenop staat engagement waarbij de acties van gebruikers worden geregistreerd, zoals het delen van berichten.

Engagement, de middelste laag, brengt de doelgroep al een stap dichter bij de uiteindelijke acties die een bedrijf graag ziet, zoals het opvragen van informatie of het downloaden van een whitepaper. Pas hier ontstaat conversie en belanden we aan bij de top van de piramide: variabelen die de inspanningen rond sociale media rechtvaardigen en de echte waarde van sociale media laten zien, zoals een verhoogde omzet, efficiëntere werkprocessen en een betere klantentevredenheid.

Het Social Media Modellenboek – Bart Van Der Kooi, ISBN: 9789043030786, 29,95 euro

Advertentie