Privacy is nog niet dood, maar consumenten over de hele wereld verwachten dat het begrip steeds verder uitgehold zal worden.

Advertentie

Zowat 81 procent van de consumenten denkt dat we de komende vijf jaar steeds minder privacy zullen kennen. Dat blijkt uit een studie van EMC.

De EMC Privacy Index rangschikt landen naargelang hun privacy en onderzoekt hoeveel privacy consumenten willen opgeven in ruil voor gebruiksgemak. Het rapport ondervroeg daarvoor 15.000 mensen in vijftien landen.

De verzamelde data zijn interessant in het licht van de recente spionageschandalen en onthullingen van Edward Snowden. Uit het onderzoek blijkt dat technologie haast hand in hand gaat met een afbraak van de privacy en dat veel consumenten niet precies weten wat ze nu precies opgeven. Veel mensen willen graag gebruiksgemak, maar dan wel zonder er privacy voor in te leveren. De meeste doen echter niks om hun data te beschermen en delen gegevens volop op sociale netwerken.

Nog enkele opmerkelijke cijfers:

° 91 procent van de ondervraagden waardeert digitale technologie, maar slechts 27 procent wil privacy opgeven voor online gebruiksgemak.

° 85 procent van de respondenten ziet geen probleem in het digitaal traceren van criminelen en terroristen. Maar 54 procent wil wat van zijn eigen privacy opgeven om dit mogelijk te maken.

° Wie ouder is dan 55 maakt zich meer zorgen over privacy.  

° Veertig procent van de ondervraagden passen hun privacy-instellingen op sociale netwerken niet aan.

° Volgens 51 procent vormen ondernemingen die persoonlijke data gebruiken, kopen en verhandelen de grootste bedreiging voor de privacy.

° Brazilië en de VS hebben de meeste respondenten die steldln dat ze vorig jaar privacy kwijtspeelden. 

Advertentie