De hele wereld is digitaal geworden. Veel CIO's voelen zich als een hamster in een loopwiel, altijd draaiend maar nooit ergens gerakend. Hoe voorkomt u dat scenario?

Advertentie

Om het meeste te halen uit technologie in uw bedrijf, hebt u de volgende manieren tot uw beschikking:

1. Wanneer u twijfelt, koop dan in plaats van te bouwen…

Met zoveel verschillende systemen op de markt houdt het zelden steek om zelf uw eigen systeem te bouwen. Twijfelt u of het de moeite is om zelf iets te bouwen, doe het dan niet.

2. … behalve als u echt iets op het spoor bent

Uiteraard zijn er uitzonderingen in het kopen-versus-bouwen vraagstuk. Vooral op gebieden waarop u zich onderscheidt van uw concurrenten, kan zelf bouwen een goede beslissing zijn, bijvoorbeeld omdat de systemen op de markt niet flexibel of schaalbaar genoeg zijn.

3. Het draait allemaal om de resultaten

De waarde van alle IT-projecten ligt in hun resultaten. Die resultaten moeten overeenkomen met de bedrijfsdoelstellingen. In een digitale wereld betekent dit dat u technologie als een commodity moet beschouwen die het leven van uw werknemers gemakkelijker maakt en hen zich laat focussen op hun altijd groeiende lijst van bedrijfsuitdagingen.

4. Pas agile principes overal toe, niet alleen in ontwikkeling

Door de digitale transformatie van de wereld is iedereen gewend geraakt aan onmiddellijke bevrediging. De agile principes zijn een perfecte manier om daarmee om te gaan, niet alleen tijdens de ontwikkeling. In plaats van projectvereisten in een lange vergadering te bespreken, kunt u beter een iteratieve conversatie houden.

5. Bewijs uw bedrijfswaarde

Als een project jaren duurt, hoe bewijst u dan dat het de investering waard is? Wijs dan op de lessen die onderweg te leren zijn en die toe te passen zijn in andere bedrijfsafdelingen.

6. Blijf op de voorgrond

CIO’s moeten altijd op de voorgrond blijven en de bedrijfswaarde van IT bewijzen. Spreek met de directie over de risico’s en voordelen van IT-investeringen.

7. Werk samen met de CMO

De CMO controleert meer en meer van het IT-budget. Als CIO moet u dus meer met de CMO samenwerken.

In samenwerking met CIO.com.