Facebook, Twitter en andere sociale media hebben de reputatie om uw tijd te verspillen. Toch hebben sociale media heel wat waarde op het werk.


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



Managers staan vaak weigerachtig tegenover sociale media omdat ze vrezen dat hun werknemers de hele dag hun tijd ermee gaan verspillen. Sociale media hebben echter ook voordelen. Op de volgende manieren kunnen ze u bij uw werk helpen:

1. Vraag om hulp

Zoekt u een obscuur feit, hebt u het antwoord nodig op een lastige vraag, moet u een onderwerp onderzoeken dat nieuw voor u is? Google kan u ver brengen, maar waarom stelt u uw vraag niet eenvoudigweg op uw sociale media? Wie weet hebt u binnen enkele minuten al een bruikbaar antwoord of wordt u doorverwezen naar iemand die het antwoord zeker weet.

2. Zoek talent

LinkedIn is niet alleen bruikbaar om uw cv op te poetsen en naar een andere job te zoeken. Met de zoekfunctie kunt u echter ook eenvoudig potentiële kandidaten voor uw bedrijf vinden. Klik op “Advanced” om te filteren op locatie, industrie, opleiding, ervaring enzovoort.

3. Werk samen met collega’s

Als toch al uw collega’s op Facebook zitten, waarom maakt u dan niet gebruik van de vele mogelijkheden van het platform om te communiceren? Creëer eenvoudigweg een privégroep en u hebt toegang tot instant messaging, boodschappen en een fotoarchief.

4. Promoot producten en gebeurtenissen

Sociale media zijn er niet alleen om foto’s van baby’s en eten of video’s van katten te verspreiden. Twitter en Facebook zijn ideaal om met uw klanten te communiceren en promoties te verspreiden.

5. Monitor wat uw klanten zeggen

Op Twitter is het heel gemakkelijk om op sleutelwoorden te zoeken en ze te monitoren, zoals uw bedrijfsnaam of die van uw concurrenten, uw industrie en eender wat. De ideale manier om op de hoogte te blijven van wat uw klanten over u en andere onderwerpen zeggen.

6. Communiceer met uw klanten

Terwijl u vroeger enkel een nieuwsbrief en uw website had om met uw klanten te communiceren, hebt u nu met sociale media veel directere communicatiemiddelen in handen. Uw statusupdates op Facebook en Twitter zullen waarschijnlijk veel meer gelezen worden dan uw nieuwsbrief. En ook tijdens een crisis, zoals uw website die down is, komen sociale media van pas.

7. Krijg feedback

Met Instagram, Pinterest of YouTube deelt u foto’s en video’s over zaken achter de schermen. Zo kunt u snel waardevolle feedback van uw trouwste klanten krijgen in een vroeg stadium van uw productontwikkeling.

In samenwerking met CIO.com.