In het eerste kwartaal van dit jaar werden iets meer dan vijftig miljoen tablets verkocht. Dat is ver onder de verwachtingen.

Advertentie

De leidende rol die Apple nog altijd speelt op de tabletmarkt zou wel eens stilaan ten einde kunnen zijn.

Volgens marktonderzoeksbureau IDC daalde het aantal verscheepte iPads dit kwartaal met meer dan 16%, vergeleken met het eerste kwartaal van vorig jaar, van 19,5 naar 16,4 miljoen exemplaren. Apple heeft daarmee nog altijd bijna een derde van de markt in handen, maar vorig jaar stond het marktaandeel nog op ruim 40%.

Aartsrivaal Samsung doet het beter. De Zuid-Koreanen konden 11,2 miljoen tablets verschepen, ruim meer dan de 8,5 miljoen in het eerste kwartaal van 2013. Daarmee hebben ze ruim 22% van de markt in handen. 

Overschotten en tekorten
Bij de presentatie van de laatste kwartaalresultaten van Apple legde topma Tim Cook al de vinger op de wonde. Het bedrijf zelf verwachtte zo’n 19,2 miljoen tablets de deur uit te sturen, maar haalde dat cijfers dus niet. Volgens Cook groeide de voorraad van iPads aan, terwijl de vorige keren die voorraad kon worden afgebouwd. Tegelijk konden niet alle orders van iPad Mini’s vervuld worden door tekorten.

Wat de rest van de markt betreft, blijkt de groei lager uit te vallen dan verwacht, zegt IDC. Jaar op jaar kwam er 3,9% bij. Volgens IDC zal 2014 een “uitdaging” worden voor de fabrikanten. De reden ligt hem vooral in de opkomst van telefoons met grotere schermen en consumenten die veel minder vaak hun tablet vervangen. 

Advertentie