Drie marketinglessen voor het IT-departement
De geloofwaardigheid van het IT-departement is met enkele eenvoudige maatregelen op te krikken. Het komt allemaal neer op het duidelijk maken aan collega’s welke bedrijfsvoordelen IT biedt:
1. Integreer marketing in uw dagelijks werk
IT’ers focussen zich van nature zoveel op de technologie dat de marketingkant vaak verwaarloosd wordt. Toch is dat belangrijk om iedereen te laten zien hoeveel waarde IT dagelijks bijdraagt. Uiteraard vraagt goede marketing veel inspanningen, maar u bereikt al veel door er gewoon tijdens uw werk aan te denken. Als u op de werkvloer bijvoorbeeld succesverhalen meemaakt, schrijf die dan kort op, zodat u die later kunt delen met het management. Of laat uw team zo nu en dan hun ervaringen opschrijven en bundel deze artikels samen met wat cartoons en andere informatie in een nieuwsbrief die u elk kwartaal aan het hele bedrijf uitstuurt.
2. Wees dagelijks aanwezig
IT is geen add-on, maar is dagelijks aanwezig in de hele organisatie. Maak dat ook aan iedereen duidelijk. Dat kan bijvoorbeeld door crossfunctionele teams in te zetten waarbij IT-medewerkers constant in interactie met werknemers uit andere departementen staan. Zo begrijpt het IT-departement niet alleen beter de noden van de business, maar krijgt de business ook constant te zien wat de waarde van IT is.
3. Communiceer visueel
Wees transparant over de prestaties van het IT-departement. Werk met metrieken en toon altijd waar u staat vergeleken met het doel. Opdat iedereen die informatie verstaat, verzamelt u al die metrieken het best op één plaats en toont u ze op een visuele manier op één pagina of in één grafiek. Zo ziet iedereen in één oogopslag hoe het met de IT-projecten staat.
In samenwerking met CIO.com.