Nieuws

Wat is de prijs van een gerust gemoed?

Gelekte klantengegevens, urenlange onbeschikbaarheid van de bedrijfsystemen, ... het aantal bedreigingen is haast eindeloos. U 100% beschermen is onmogelijk maar hoever moet u dan wel gaan?

Gelekte klantengegevens, urenlange onbeschikbaarheid van de bedrijfsystemen, … het aantal bedreigingen voor uw systemen en gegevens is haast eindeloos. U 100% beschermen is onmogelijk maar hoever moet u dan wel gaan? Wanneer kunt u "s avonds met een gerust gemoed naar huis gaan? En hoeveel kost dat gerust gemoed? Wij vroegen het voor u aan enkele experts.

Over één ding is iedereen het eens: een exact getal plakken op prijs voor een gerust gemoed is onmogelijk. "Het hangt af van zo veel factoren", stelt Jo Vander Schueren, Sales Manager bij SecureLink: "je hebt de kost van gestolen gegevens en van de onbeschikbaarheid van een online dienst enerzijds, maar je hebt ook de kost van imagoschade.

Bedrijven denken vaak nog dat er bij hen niet veel te stelen of hacken valt, maar bij die imagoschade staan ze niet stil. Zeker wanneer hun systemen vervolgens worden gebruikt om anderen aan te vallen. Dan komt de imagoschade bovenop juridische en andere kosten. De rekensom wordt dan niet alleen veel complexer maar ook veel groter dan aanvankelijk gedacht."

Toch zijn er gesprekspartners die zich aan een concreet cijfer waagt, weliswaar over de mogelijke schade, niet over wat het kost om die in te dijken. Blair Semple, director of business developemnt bij Safenet verklapt ons het volgende: "Enkele jaren geleden berekende Gartner dat elk verloren of gestolen klantenrecord 180 dollar waard was. Iedereen vond dat toen exorbitant. Maar toen in 2013 een enquête werd gehouden rond systeeminbreuken en de opgelopen schade, bleek de gemiddelde kost toch al rond 130 dollar. In Duitsland lag dat gemiddelde zelfs rond tweehonderd dollar. Bereken zelf maar wat je dan moet beschermen als je enkele miljoenen klanten hebt."

Steven Heyde, country manager van Trend Micro Belux, heeft het dan weer over de kost van het niet voldoende beveiligen: "Wat kan de negatieve return zijn als je het niet doet? En ben ik bereik te wachten tot ik zo"n grote bedragen moet betalen? Kijk maar naar Belgacom: die hebben vorig jaar ook zeker 6 à 7miljoen euro moeten betalen aan "opkuiskosten" na het ontdekken van de malware op hun systemen."

Peter Debie, operations director bij Cheops noemt geen cijfers maar bezorgt ons wel een rekenformule: "Risico maal impact: hoe groot is het risico dat je gegevens en systemen worden getroffen, en hoe groot is de impact van een hack, lek, virus of onbeschikbaarheid van gegevens of systemen?" Die rekenformule leidt je ook tot het inschatten van wat je veil hebt om dit alles te beveiligen en verlies te voorkomen, aldus nog Debie.

Slaap der onschuldigen

Het probleem is ook dat veel bedrijfsleiders een vals gevoel van veiligheid hebben, en denken dat hen niets kan overkomen. Zij slapen de slaap der onschuldigen, gewoonweg omdat ze over onvoldoende informatie beschikken. Hier zijn bijzonder veel redenen voor. De eerste is historisch, meent Marco Comastri,  president en general manager van CA Technologies EMEA"Vroeger waren digitale informatie en systemen veel minder belangrijk voor het voortbestaan van de onderneming. Veel bedrijfsleiders baseren zich nog steeds op die historische situatie om hun huidige niveau van beveiliging te bepalen. Daarom worden zowel het risico als de impact totaal verkeerd ingeschat. Wat tien jaar geleden  volstond, is nu allang niet meer voldoende"

Een bijkomend probleem is dat de meeste inbreuken op systemen niet zomaar waarneembaar zijn, voegt Frank De Reymaeker, hoofd van de afdeling Enterprise Networking and Security bij Cisco Belux hier nog aan toe: "De aanvallen gebeuren meestal onder de radar. Als je ze wel ziet, is dat meestal bij hackers die handelen uit politieke of religieuze overwegingen. Maar de echte cybercriminelen doen er alles aan om ongemerkt te werk te gaan."

Je moet dus niet zo naief zijn om te denken dat er niets gaat gebeuren, bevestigt ook Marc Vael, voorzitter van Isaca Belgium en chief audit executive bij Smals: "Vele zaakvoerders hebben geen flauw benul van wat er allemaal fout kan gaan. Ze hebben dus een gerust gemoed en zullen zeker geen extra investeringen in security en storage overwegen. Maar als ze beseffen welke risico"s er allemaal om de hoek loeren, reageren ze meestal anders.  Ik kwam onlangs in een datacenter van een ziekenhuis, en de directrice van dit ziekenhuis had dit datacenter nooit eerder bezocht. Toen pas besefte ze welke potentiële gevaren hun systemen en gegevens konden bedreigen. Van een eye-opener gesproken."

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Ga jij apps uit alternatieve appstores installeren?

  • Nee, App Store of Play Store is goed genoeg (57%, 109 Votes)
  • Alleen als ik een app écht nodig heb (29%, 56 Votes)
  • Ja, ik wil apps van andere bronnen installeren (14%, 27 Votes)

Aantal stemmen: 194

Laden ... Laden ...
69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business