Om een geslaagde strategie voor bedrijfsmobiliteit te ontwikkelen, is het belangrijk zich te laten leiden door de juiste prioriteiten.


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



Is uw IT-organisatie al klaar voor de explosieve toename van de bedrijfsmobiliteit? Louter mobiel apparaatbeheer volstaat gewoonweg niet meer. Het beheer van mobiele apparaten biedt op zichzelf niet de nodige verfijning en flexibiliteit op het gebied van beveiliging die nodig is om mobiele productiviteit volledig tot zijn recht te laten komen. Aan u de uitdaging om een strategie te ontwikkelen die mensen in staat stelt om mobiele toestellen te gebruiken net zoals zij dat met elke andere computer doen, met de bijkomende voordelen die enkel mobiliteit kan bieden.

Het ontwikkelen van een dergelijke strategie kan een zware opgave lijken. Eerst moet u goed nadenken over de behoeften en de voorkeuren van de mensen in uw organisatie, de gebruikssituaties waarvoor u ondersteuning moet bieden en de globale beveiligings- en compliancemandaten waarmee u rekening moet houden. Dan moet u erachter zien te komen hoe u de instrumenten die u ter beschikking hebt optimaal kunt inzetten en configureren — denk bijvoorbeeld aan mobiel apparaatbeheer (MDM), mobiel applicatiebeheer (MAM), beveiligde bestandsdeling en applicatie- en desktopvirtualisatie.

Ik zal niet ontkennen dat de ontwikkeling van deze strategie een hele kluif is voor een bedrijf waar de mobiliteit grotendeels onbeheerd is, maar het hoeft geen onoverkomelijke taak te zijn. Om een geslaagde strategie te ontwikkelen, is het belangrijk dat u zich van in het begin laat leiden door de juiste prioriteiten. Deze drie prioriteiten zijn alvast essentieel.

1. Bescherm essentiële bedrijfsmiddelen eerst

Als u elk aspect van uw omgeving, van bedrijfs- en privétoestellen tot openbare en persoonlijke gegevens, probeert te controleren en te beheren, zult u al snel het noorden kwijtraken en mensen onnodig beperken in wat ze kunnen doen en waar ze dat kunnen doen. Moet niet-gevoelig marketingmateriaal echt worden versleuteld? Hoe veilig moet de nieuws-app van uw bedrijf nu echt zijn? Aan het andere eind van het spectrum vinden we gegevens die wel een groot risico inhouden voor uw onderneming en die bijzonder goed beveiligd moeten worden. Voor dit soort gegevens kunt u wederzijdse SSL-authenticatie via een micro-app-VPN beter verplicht stellen, zodat bijzonder gevoelige apps automatisch goed worden beveiligd.

Deze benadering dwingt u om goed na te denken over de verschillende gebruikssituaties en om uw gegevens meer in detail in te delen dan u anders zou doen, en dat is meteen nog een goede reden om hier werk van te maken.

2. Overtuig uw werknemers

Een van de belangrijkste uitdagingen van het beheer van bedrijfsmobiliteit is voorkomen dat mensen onbeveiligde omwegen gaan gebruiken. De slechtst denkbare situatie is de zogeheten “viervoudige omzeiling”: een BYOD-gebruiker die gevoelige bedrijfsgegevens gebruikt op een consumententoestel en rechtstreeks naar de cloud gaat. Wie dit soort situaties probeert te voorkomen door de omgeving volledig af te schermen en het beleid met bruut geweld te handhaven, zal zijn gebruikers enkel verder doen vervreemden en hun productiviteit ondermijnen. Maak er daarom een prioriteit van om uw omgeving voor bedrijfsmobiliteit in een beveiligde gebruikerservaring te gieten waar uw werknemers dol op zullen zijn – zo zullen ze niet geneigd zijn om op zoek te gaan naar alternatieven.

Er zijn verschillende manieren om dit te doen, van Single Sign-On voor alle soorten apps – gehost, mobiel of SaaS – tot geautomatiseerde netwerkinstellingen voor specifieke apps en het eenvoudig synchroniseren en delen van bestanden op elk toestel. Beeld u in dat uw bedrijf actief is in de consumentenmobiliteit en het hoofd moet bieden aan moordende concurrentie, en bekijk wat u kunt doen om uw klanten blij te maken.

3. Zorg ervoor dat u overal aan hebt gedacht

Het laatste wat u wilt, is dat u uw hele strategie voor bedrijfsmobiliteit hebt uitgewerkt en dan beseft dat u geen rekening hebt gehouden met compliance, of dat u zes maanden later voor verrassingen komt te staan door nieuwe draagbare technologie of het Internet van de Dingen. In uw strategie moet rekening worden gehouden met alle aspecten, en dat langs twee dimensies: enerzijds moet ze alle elementen van moderne beveiliging, compliance en risicobeheer afdekken, anderzijds moet ze ook inspelen op en rekening houden met nieuwe ontwikkelingen die in de nabije toekomst gevolgen zullen hebben voor uw organisatie.