De Europese markt voor Infrastructure-as-a-service (IaaS) en Platform-as-a-service (PaaS) wordt nog steeds gedomineerd door hosting providers. Maar de sterke groei van cloud zorgt ervoor dat die situatie binnenkort helemaal anders kan zijn. Dat biedt mogelijkheden voor, als bepaalde spelers erin slagen om de competitie met nieuwe grote jongens op de markt - Microsoft, Google, Amazon, enz.- aan te gaan. Maar hoe win je als relatief kleine hosting provider de strijd tegen zulke giganten?

De Europese markt voor Infrastructure-as-a-service (IaaS) en Platform-as-a-service (PaaS) wordt nog steeds gedomineerd door hosting providers. Maar de sterke groei van cloud zorgt ervoor dat die situatie binnenkort helemaal anders kan zijn. Dat biedt mogelijkheden voor, als bepaalde spelers erin slagen om de competitie met nieuwe grote jongens op de markt – Microsoft, Google, Amazon, enz.- aan te gaan. Maar hoe win je als relatief kleine hosting provider de strijd tegen zulke giganten?

1.    Concurreer niet op prijs

Als hosting provider zal je qua prijs nooit kunnen concurreren. Geef toe dat je een beetje duurder bent, maar speel op andere factoren: nabijheid, kennis van de specifieke IT-uitdagingen van de klant, ervaring, persoonlijke dienstverlening, enz.

2.    Kies voor integratie

Klanten zullen waarschijnlijk diensten afnemen bij verschillende cloud providers en ook een stuk klassieke hosting blijven behouden. Onderscheid jezelf met een aanbod dat verschillende oplossingen kan integreren. Gebruik de diensten van de grote spelers in je voordeel in plaats van ze rechtstreeks te beconcurreren.

3.    Volg de levenscyclus

IT-afdelingen zijn zich zeer bewust van hun budget en zullen niet overschakelen naar cloud zolang de bestaande oplossingen nog goed functioneren. Weet je moment te kiezen – ken de IT levenscyclus van je klant! – om een sterke business case voor te stellen.

4.    Bied maximale beschikbaarheid

Het grootste struikelblok om over te schakelen naar de cloud blijft beschikbaarheid. Zorg dat je klanten maximale beschikbaarheid kan bieden: kies voor een datacenter dat aan de hoogste vereisten voldoet en ook oplossingen kan bieden voor business continuity en disaster reovery.

5.    Zet de klant centraal

Het is een cliché, maar bij cloud services is dienstverlening nog belangrijker. Hier kan je het verschil maken tegenover grote spelers: bied maximale flexibiliteit, persoonlijke service en kwalitatief advies en ondersteuning.

6.    Denk mobiel

Mobiliteit kan enkel in combinatie met de cloud. Bring Your Own Device (BYOD) is intussen al realiteit in heel wat bedrijven. Kies voor nieuwe diensten met een duidelijke focus op de steeds mobielere wereld.