Sociale media zijn tegenwoordig zo alomtegenwoordig dat uw volgende werknemer nu zeker aan het tweeten, liken en delen is. Hoe maakt u optimaal gebruik van sociale media in uw rekruteringsstrategie?

Advertentie

Een van de manieren om de beste kandidaten te vinden, is sociale media in uw strategie te betrekken. Let daarbij op de volgende aspecten:

1. Lever meer af dan vacatures

U wilt uiteraard potentiële kandidaten laten weten dat u jobs beschikbaar hebt en u wilt hen laten zien hoe speciaal uw bedrijf is. Het volstaat echter niet om via uw sociale accounts iedereen met vacatures te spammen. Creëer authentieke conversaties, geef de kandidaten een menselijke ervaring en geef uw bedrijf een menselijk gezicht op sociale media. Anders dan klassieke media zijn sociale media immers tweerichtingsverkeer. Verwacht u dan ook aan (wellicht negatieve) feedback en vertrouw het beheer van uw sociale media toe aan iemand die daarmee weet om te gaan.

2. Sociale media verkorten het wervingsproces

Een van de beste redenen om sociale media in uw wervingsproces te integreren is dat het dit proces drastisch kan inkorten. Sociale media laten u niet alleen toe om sneller geschikte kandidaten te vinden, maar ook om in contact te komen met personen die voor u willen komen werken hoewel ze niet actief naar een nieuwe job aan het zoeken zijn.

3. Gebruik gegevens om te rekruteren

Dankzij sociale media is het eenvoudig om uw vooruitgang te monitoren en te ontdekken wat werkt en wat niet. U kunt perfect zien vanuit welke sociale media succesvolle kandidaten komen en wat ze tot uw bedrijf bracht. Die informatie kunt u gebruiken om uw sociale rekruteringsstrategie bij te schaven.

4. Volg uw kandidaten

Facebook, LinkedIn en Twitter zijn dan wel de bekendste sociale netwerken, dat wil niet zeggen dat u andere netwerken mag negeren. Niet iedereen frequenteert immers dezelfde netwerken. Zoekt u bijvoorbeeld fotografen, designers of andere creatieve rollen, dan zou u wel eens veel succes kunnen hebben op Instagram. Zoek uit waar uw kandidaten zich bevinden en volg hen op de sociale netwerken waarop ze actief zijn.

5. Maak geen veronderstellingen over de leeftijd

Veronderstel niet dat alle kandidaten die sociale media gebruiken jongeren zijn. Zo vormen op Twitter de 55- tot 64-jarigen de snelst groeiende leeftijdscategorie, en op Facebook zijn dat de 45- tot 54-jarigen. Creëer gewoon content op sociale netwerken waar de leeftijdscategorieën die u zoekt het best op reageren.

6. Vergeet uw traditionele rekrutering niet

Focus niet exclusief op rekruteren via sociale media, want dan mist u heel wat potentiële kandidaten. Sociale media moeten altijd een aanvulling zijn op uw traditionele rekruteringsstrategieën. Door op verschillende plaatsen aanwezig te zijn en verschillende strategieën te gebruiken, bereikt u het grootste mogelijke publiek.

In samenwerking met CIO.com.


Geen velden gevonden.