Meer en meer organisaties baseren hun processen rond mobiele oplossingen. We denken dan aan taxibedrijven, marketingbureaus en aanbieders van steunzolen en prothesen. Welkom bij mobility 3.0.

Advertentie

Mobiele telefonie, smartphones en tablets gebruiken we als bedrijven al langer. Maar vandaag is het meer dan dat. Meer en meer organisaties baseren hun processen rond mobiele oplossingen. We denken dan aan taxibedrijven, marketingbureaus en aanbieders van steunzolen en prothesen.  

Een recent Business Meets IT-seminarie over ‘mobile business’ had het over imact van mobiele technologie op zakendoen. Enkele bedrijven van divers allooi kwamen vertellen over hoe groot en ingrijpend mobiele technologie op hun organisatie is. Mobiliteit bepaalt hun processen en toekomst.

Apps

Vandaag zitten we in de zogenaamde derde golf van mobiliteit, ook wel ‘enterprise mobility’ genoemd. De eerste golf begon ruim tien jaar geleden. Toen kwamen de eerste  mobiele toestellen met focus op dataverbruik aan de oppervlakte. De BlackBerry was hierbij een voorloper. Vooral e-mail stond hierbij centraal. In die eerste golf ging het vooral om een nieuw soort toestellen, maar eigenlijk nog wel om bestaande toepassingen die werden gemobiliseerd.

De tweede golf in mobiliteit kwam zowat vijf jaar geleden met de doorbraak van smartphones en later tablets. Zij boden met name een brede waaier aan mogelijkheden via mobiele apps. Onze gebruikerservaring werd rijker en meer multimediaal. De iPhone en daarna de iPad effenden het pad. Al worden vandaag de meeste mobiele toestellen verkocht die gebaseerd zijn op het Android-besturingssysteem. Vooral de apps spelen in deze golf een belangrijke rol. Daar waar apps vroeger zich vooral richten op consumenten toepassingen zoals fitness, gezondheid en spelletjes, komt de nu de meeste groei van apps rond productiviteit en samenwerking.

Taxi

De derde golf gaat nog een stap verder met Mobility 3.0. Uw medewerkers worden mobieler en bedrijfsprocessen passen zich hieraan aan. Mobiele toestellen en hun apps moeten worden beheerd, maar het gaat verder. Uw hele business, mensen, processen en machines, worden gemobiliseerd.

Soms ondergaat zelfs een hele sector of industrie een metamorfose door de opmars van mobiele technologie. Een goed voorbeeld is de Amerikaanse start-up Uber, die passagiers en taxichauffeurs via een smartphone-applicatie  vlot en snel in contact brengt met elkaar. De opmars van Uber, en zijn variant Hailo, in Europese steden gaat overigens niet zonder slag of stoot. Sinds kort worden Uber-chauffeurs in Frankrijk bij decreet verplicht om één kwartier te wachten vooraleer ze een klant oppikken. Het is de prijs voor hun innovatie die ze op die manier betalen.

Shop-in-shops

Ook bij sommige bedrijven is de impact van mobiliteit groot. Op het Business meets IT-seminarie over mobile business getuigde Thau, een field marketingbedrijf, hierover. “Van een puur logistieke KMO zijn we uitgegroeid tot een technologische speler”, vertelt Olivier Van Orshoven, zaakvoerder van Thau.

Thau zorgt er als bvba voor dat producten de gewenste zichtbaarheid genieten in winkelketens zoals Hubo. “Wij installeren zogenaamde shop-in-shops in België en Nederland voor partijen als Henkel, Bosch, Akzo en Canon”, vertelt Van Orshoven. Omdat de medewerkers veel onderweg zijn, is mobiel en digitaal werken per definitie een noodzaak.

Vroeger liep alles per fax of per telefoon, maar tegenwoordig lopen hun medewerkers met tablets rond. Met name bij lanceringen en opstartfases is het, volgens Van Orshoven, belangrijk dat er goed gecommuniceerd wordt, met zowel hun klanten als met de verschillende winkelketens.

Het gebruik en opzet van mobiele technologie is divers: zowel voor de planning, documentatie als de rapportering achteraf. “De medewerkers van Thau kunnen terplekke schappenplannen downloaden, rapporten uploaden en foto’s doorsturen. Ook hun zogenaamde routings staan in die systeem geprogrammeerd, zodat ze weten welke winkels ze moeten afhandelen”, illustreert hij.

ovendien is ook communicatie en feedback erg belangrijk. “Door deze manier van werken kan de klant snel ingrijpen, mochten er nog aanpassingen nodig zijn.” Via Skype kan de klant mee inloggen om de situatie ter plaatse te bekijken en een beslissing te nemen, indien de plannen niet kloppen of afwijken.” Op die manier moet mobiel werken ook een verbetering van de klantenervaring bewerkstelligen.

Nog belangrijker is het onderliggende platform. Zo gebruikt Thau een online (lees: cloud) platform waar werknemers e-mails, documenten en notities met elkaar kunnen delen. “Planning, controle en communicatie is fors verbeterd. Doordat onze klanten en partners hier ook gebruik van kunnen maken is de samenwerking grondig met hen veranderd. Minder operationeel en meer strategisch. Iedereen is beter op de hoogte. Grote klanten gebruiken intussen ook onze technologie voor hun eigen projecten.”

Steunzolen

Een opmerkelijke spreker op het business meets it-seminarie was V!go, marktleider in technische orthopedie. V!go is een mooi voorbeeld van hoe mobiele technologie een meerwaarde biedt in sectoren waar u het niet meteen verwacht. Zo registreren zowat 130 zorgverstrekkers de noden van patiënten niet langer via papieren formulieren, maar via hun tablet.

“Door deze aanpak konden wij efficiënter werken en beter communiceren. Alle gegevens worden meteen en rechtstreeks ingevoerd zonder impact voor onze zorgverstrekker ter plaatse zonder dat zij hierdoor extra werk ondervinden. Want het was niet de bedoeling dat de zorgverstrekker voortaan zelf de administratie zouden doen”, vertelt Tom De Decker, business program manager bij V!go. “

Dankzij de tablet met app kon V!go naar eigen zeggen hun interne kwaliteit dichter bij de klant brengen. “Zo’n app is overigens maar één geheel van de oplossing. Het belangrijkste is dat heel uw organisatie anders en efficiënter gaat werken. Het gaat om veel meer dan enkel technologie.”

William Visterin is B2B hoofdredacteur bij Minoc Media Services. Hij staat in voor het vakblad Smart Business en de seminar reeks Business Meets IT, waar hij ook als keynote spreker fungeert. Ook een flink deel van de zakelijke content en research (over oa cloud, datacenter, mobile, security, business software, outsourcing, telecom,…) is van zijn hand. William schrijft én spreekt over IT, telecom, internet en business, en het liefst zelfs over allevier tegelijk.