Vier Belgische bedrijven op tien ziet nut in de nieuwe domeinextensies als .shop, .hotel en .vlaanderen. Toch spreekt domeinnaambeheerder DNS Belgium van een positief signaal.


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



De zakelijke markt ziet, althans voor een deel, brood in de nieuwe internetextensies, zoals .shop, .web, .hotel, .brussels, .vlaanderen en .gent. Dat blijkt uit een marktonderzoek, uitgevoerd door TNS Dimarso in opdracht van de Belgische domeinnaambeheerder DNS Belgium.

Critici vrezen dat de nieuwe extensies voor verwarring zullen zorgen en extra kosten met zich meebrengen. Maar het marktonderzoek van DNS Belgium nuanceert dat: 43% vindt de komst ervan een positieve evolutie en 40% zegt dat ze nuttig kunnen zijn. 

Nog niet iedereen overtuigd

Dat betekent dat voorlopig nog een minderheid het nut ziet van de nieuwe extensies. Al vindt DNS Belgium dat momenteel al geen slecht resultaat. “Dit onderzoek bevat hoopgevende cijfers over de nieuwe extensies. Een deel van de zakelijke markt ziet er nu al potentieel in”, zegt Philip Du Bois, General Manager van DNS Belgium.

Toch geeft Du Bois toe dat er nog werk aan de winkel is. We beseffen dat ruim de helft van de professionelen en particulieren nog overtuigd moet worden van het nut. Het is mede onze taak om blijvend te informeren over de concrete voordelen die .vlaanderen en .brussels. bieden”, stelt hij.