Er zal gesponsorde content opduiken in BBM Channels, maar niet tussen je chatberichtjes, zegt de Canadese telefoonmaker.

Advertentie

BlackBerry probeert een duidelijke grens te trekken in hoe ver het gaat met gesponsorde reclame in zijn chatapplicatie Blackberry Messenger.

In een blogbericht zegt het bedrijf dat BBM Channel-beheerders gesponsorde berichtjes en uitnodigingen kunnen versturen naar abonnees, maar dat dit soort reclame nooit zal opduiken tussen chatberichten met vrienden of collega’s. De reclame zou ook “direct, relevant en vriendelijk” zijn.

Drie varianten
De commerciële boodschappen verschijnen in drie varianten. Featured Placements zijn promoties die kanaalbeheerders kunnen gebruiken om nieuwe zieltjes te winnen. Deze berichten zullen op de Featured Channels-pagina opduiken.

Gesponsorde uitnodigingen kunnen naar gebruikers gestuurd worden om hen over te halen zich te abonneren op een bepaald kanaal. Zij worden uitgekozen op basis van leeftijd, locatie, interesses en andere informatie die ze zelf al hebben doorgegeven. Blackberry zal toezicht houden op welke merken dit soort boodschappen kunnen sturen en elke gebruiker krijgt er maximaal drie per maand te verwerken.

Gesponsorde berichtjes ten slotte sluiten al wat dichter aan bij traditionele reclame. Ze worden duidelijk gelabeld als gesponsord en bestaan uit updates uit andere kanalen. Deze berichtjes zullen verschijnen naast de updates van BBM Contacts en Channels. De gebruikers zullen wel kunnen bepalen wat ze zien: kanalen die hen niet interesseren zullen ook geen updates kunnen sturen. Wie zijn updates zo instelt dat enkel contacten getoond worden, ziet ook geen gesponsorde berichten.

Reclame als noodzakelijke melkkoe
Reclame toelaten op zijn chatapplicatie is een onvermijdelijke toegeving die het noodlijdende Blackberry moet doen om geld binnen te rijven. Met 85 miljoen gebruikers is het voor het bedrijf ook een potentieel interessante cashbron.