Nieuws

Uw toekomst volgens de Google-jongens

Technologie heeft een toenemende invloed op onder meer uw werk, onderwijs, criminaliteit en zelfs op de naamkeuze van uw kinderen, lezen we in het boek 'The New Digital Age'.

De impact van technologie gaat steeds verder. Het heeft een toenemende invloed op onder meer werk, onderwijs, criminaliteit en zelfs op de naamkeuze van uw kinderen, lezen we in het boek ‘The New Digital Age’. “Ideeën die we vroeger als sciencefiction zagen, zoals zelfrijdende auto’s, worden actueel.”

The New Digital Age, van de hand van Google-collega’s Eric Schmidt en Jared Cohen, is een bestseller met veel substantie. Tegelijk is het boek niet echt toegankelijk. In de 350 pagina’s doorlopende tekst valt bijvoorbeeld geen enkel beeld of illustratie te bespeuren.  

Terwijl veel boeken één onderwerp uitspitten, gaat The New Digital Age (‘Digitale Lente’ in de Nederlandse vertaling) over een breed aantal thema’s waar technologie een rol in zal spelen: van de Arabische lente tot Wikileaks. Met een aantal toekomstvoorspellingen:

1. De toekomst van uw job

De verspreiding van informatietechnologie zal, volgens de auteurs, een grotere en permanente impact op de werkgelegenheid hebben dan bij de vorige periodes van technologische verandering. Dagelijkse, huishoudelijke taken zullen (eindelijk) worden geautomatiseerd. Wasmachines zullen ook drogen, vouwen, strijken en sorteren. “Ook haren knippen wordt eindelijk geautomatiseerd”, stellen de auteurs. “Ideeën die we vroeger als sciencefiction zagen, zoals zelfrijdende auto’s en kunstmatige intelligentie, worden actueel.”

2. De toekomst van onderwijs

Onderwijs wordt een flexibelere bezigheid, voorspellen Schmidt en Cohen. Het past zich aan aan de stijl en het tempo van kinderen, en niet omgekeerd. Kinderen gaan, volgens hen, nog steeds naar echte scholen om andere kinderen te ontmoeten en les te krijgen van leraren. “Maar ze leren minstens evenveel door nieuwe, met zorg onderworpen, onderwijsvormen in de geest van de Khan Academy, een non-profitorganisatie die duizenden filmpjes gratis online zet.”

3. De toekomst van uw huwelijksfeest

De apparaten en schermen in uw woning hebben personalisatie als belangrijkste vooruitgang. U zult ze kunnen aanpassen aan uw behoeften, voorspellen de auteurs. “Zodra video en fotografie zich verder ontwikkelen, zult u stilstaande of bewegende beelden als driedimensionaal hologram kunnen projecteren. Zo kan een pasgetrouwd stel hun huwelijksfeest opnieuw afdraaien voor een oma die te ziek was om erbij te zijn.”

4. De toekomst van verslaggeving

De uitgever krijgt concurrentie van beroemdheden, als Brad Pitt. Net zoals ze nu een bedrijf of liefdadigheidsproject beginnen als uitbreiding van hun merk, zullen ze in de toekomst met een nieuwskanaal beginnen, met wisselend succes.

Ook de rol van de verslaggever verandert. Ze zullen op dezelfde manier behandeld worden als vertrouwelijk bronnen. Zijn of haar identiteit blijft onbekend en hun informatie wordt versleuteld.

5. De toekomst van cyberoorlog

Jaar na jaar vinden er steeds meer en preciezere aanvallen plaats via internet. “Staten zullen mekaar aanvallen op manieren die in de echte wereld te provocerend zijn. Internetaanvallen zijn een aantrekkelijk alternatief voor staten die niet openlijk agressief willen overkomen, maar wel  hun vijanden willen bestrijden”, voorspellen de auteurs. 

6. De toekomst van privacy

We zullen voor onze privacy moeten vechten om hem te behouden. “Vooral wanneer zich een nationale crisis voordoet en haviken oproepen om meer toegang te krijgen tot privé-informatie. Overheden moeten besluiten waar de nieuwe grenzen van privacy liggen.”

Burgers en consumenten moeten op hun beurt beseffen dat we leven in het tijdperk van het onvernietigbaar archief. Richard Nixon kon de 18,5 minuten geluidsopname van Watergate nog verdonkeremanen, maar de mails die de huidige (en toekomstige) president stuurt zijn voor de eeuwigheid.

7. De toekomst van babynamen

Ouders beseffen steeds meer dat Google en co de toekomst van hun kind beïnvloeden. Ze zullen een unieke of ongebruikelijke naam kiezen die goed vindbaar is op internet. “Andere doen net het omgekeerde en kiezen voor makkelijke, populaire namen zodat ze op internet redelijk anoniem kunnen blijven.”

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business