Zes lessen uit de kleuterschool voor computerbeveiliging
Het geheim van goede computerbeveiliging ligt in eenvoudige zaken. Gewoontes waarvan we allemaal weten dat we ze moeten doen. Ze gaan terug tot principes die u al in de kleuterschool leerde:
1. We lijken allemaal op elkaar
De meeste bedrijven denken dat anderen beter zijn in beveiliging en willen hun succesgeheimen kennen. De meesten zijn echter allemaal even slecht en zijn allen aan het uitzoeken hoe ze beter kunnen worden.
2. Praat met uw vrienden
Heel wat bedrijven staan voor exact dezelfde situaties en krijgen met exact dezelfde problemen te maken. Ze proberen allerlei strategieën en oplossingen uit, met wisselend succes. Praat daarom met collega’s uit andere bedrijven, deel uw successen én uw mislukkingen. Zo leert u van elkaar. En zo bouwt u een netwerk op waarop u zich kunt beroepen als u ooit in de problemen komt.
3. Als het pijn doet, stop dan
Een klein kind zal normaal slechts één keer een hete kachel aanraken. Bedrijven zijn echter niet goed in het ontdekken van wat er pijn doet en waarom. Ze verbranden zich aan een gebrek aan beveiligingspatches en beseffen niet dat er zoveel exploits hun netwerk binnenkomen omdat de software niet up-to-date is.
4. Routines zijn goed
Door elke dag op hetzelfde moment te gaan slapen krijgt u een betere nachtrust en een productievere dag. Ook voor beveiliging werken routines goed; inbrekers houden juist van bedrijven die geen routine hebben en hun beveiliging inconsistent organiseren. Wilt u een betere nachtrust op uw werk? Dwing dan consistentie af: computers die dezelfde rollen spelen, moeten dezelfde configuratie hebben, dezelfde patches en dezelfde beveiligingsmaatregelen.
5. Goede communicatie is de sleutel tot gezonde relaties
Als iemand weet wat de meest voorkomende manier is waarop in zijn bedrijf ingebroken wordt, deelt hij dat dan met zijn collega’s? In heel wat bedrijven begrijpt bijna niemand wat de belangrijkste beveiligingsproblemen zijn omdat er niet over gecommuniceerd wordt. Veronderstel niet dat iedereen de topprioriteiten kent en zijn gedrag daaraan aanpast.
6. Verontschuldig u als u anderen pijn doet
Als uw bedrijf persoonlijke informatie van anderen onder zijn hoede heeft en die informatie gelekt wordt, verontschuldig u dan onmiddellijk. Wacht niet af tot het nieuws uitlekt, want geheimen blijven nooit geheim. Een snelle verontschuldiging, eerlijkheid en de belofte om uw beste te doen een herhaling te vermijden is de beste manier om het verloren vertrouwen terug te winnen.
In samenwerking met InfoWorld.com.