Die duizend nieuwe extensies voor domeinnamen werpen vragen op voor bedrijven. Moet u nu tientallen domeinnamen opkopen om te voorkomen dat anderen er misbruik van maken?


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



Met de introductie van een duizendtal nieuwe extensies voor domeinnamen wordt het online speelbord weer grondig dooreengeschud. Moet u nu tientallen domeinnamen opkopen om te voorkomen dat anderen er misbruik van maken? Of biedt de nieuwe situatie vooral nieuwe opportuniteiten? Volgens sommigen is het zelfs een interessante belegging.

Domeinnamen als belegging in plaats van pakweg beursaandelen? Het klinkt een beetje vreemd, maar als u de recente verkoop van domeinnamen zoals ebet.com’ (voor 1.350.000 dollar) of ‘shout.com’ (voor 450.000 dollar), dan kunt u niet anders dan – zoals hostingpartner en domeinnamenbeheerder Combell in een recent persbericht – besluiten: “Domeinnamen zijn van oudsher al een interessante belegging geweest.”

Al voegt Combell er wel uitdrukkelijk aan toe dat ‘domain hijacking’ (de praktijk van domeinnamen kapen om er dan losgeld voor te vragen aan bedrijven die meer aanspraak kunnen maken op deze naam) sterk is afgenomen. “We zien nog maar weinig domeinkapers tussen de investeerders”, aldus Jimmy Cappaert, Business Developer bij Intelligent, de groep waar Combell deel van uitmaakt, “De meesten weten ondertussen wel dat u niet zomaar ongestraft google.brussels kunt registreren.”

“Ook het misbruik van domeinnamen, bijvoorbeeld om een concurrent te bekladden, wordt zo goed als onmogelijk”, voegt Philip Du Bois, General Manager van domeinnamenbeheerder DNS Belgium, eraan toe. “Er is een arbitragecommissie die beoordeelt of iemand een domeinnaam misbruikt, dus u hoeft niet uw bedrijfsnaam met alle mogelijke extensies te registreren om zulke defensieve redenen. Er zijn voldoende positieve redenen om een voor u geschikte domeinnaam te registreren.”

Search Engine Optimization

Welke zijn dan die positieve redenen? “Om gevonden te worden, bijvoorbeeld”, antwoordt Philip Du Bois. “Domeinnamen zijn eigenlijk een goedkoop alternatief voor Search Engine Optimization (SEO), en het werkt vaak beter. Gewoon de naam ‘loodgieter.brussels’ registreren kan u heel wat meer hits opleveren dan de beste en duurste SEO-tool.”

Du Bois verwijst hierbij naar Coolblue, een gevestigde waarde in de e-commercewereld, dat volgens hem vele duizenden euro’s uitspaart door de meer dan drieduizend domeinnamen die het heeft geregistreerd, van pdashop.be tot baardtrimmershop.be. “Een minstens even goede en zeker veel goedkopere investering”, oordeelt Philip Du Bois. “Marktonderzoek heeft immers uitgewezen dat hoe meer relevante domeinnamen u bezit, hoe groter de kans dat men u vindt.”

eker met gelokaliseerde domeinnamen kan dit een verschil maken, verwacht Philip Du Bois: “als u een .be domeinnaam heeft, wordt u bij Belgische zoekopdrachten prominenter naar voren geschoven. De kans is groot dat dit ook met domeinnamen zoals .gent of .antwerpen zal gebeuren.”

Strategische keuzes

Er zijn nog andere redenen om voor geografische extensies te kiezen, vindt Bart Mortelmans, eigenaar van domeinnamenbeheerder Bnamed. “Een .fr- of .de-extensie is altijd moeilijker om te onthouden voor een Belg dan een .be-domeinnaam. Het omgekeerde geldt ook. Als u dus van plan bent om de komende jaren een vestiging in pakweg Nederland of Hongarije te openen, kunt u beter nu al de bijpassende domeinnamen registreren.”

Zo wordt een domeinnaam dus een essentieel onderdeel van een totale bedrijfsstrategie. Er zijn nog andere manieren om de extensie van een domeinnaam creatief in te zetten. Door de extensie te gebruiken als het einde van een woord of een zin bijvoorbeeld.

Op www.merkendiewerken.be (op zich ook al een opmerkelijke domeinnaam) vinden we hiervan enkele voorbeelden. Blo.gs bijvoorbeeld, of visual.ly, twee websites die van een landextensie (respectievelijk South Georgia & The South Sandwich Islands en Libyan Arab Jamahiriya) gebruikmaken om een onvergetelijke naam te maken voor – niet toevallig – portaalsites naar blogs en visuele content.

Van .abogado tot .yachts

In totaal worden er ruim duizend TLD’s (Top-Level Domains of extensies aan het einde van een domeinnaam) vrijgegeven. Die variëren van geografische aanduidingen (zoals .afrika, .vlaanderen of .parijs) over nieuwe extensies voor volwassen materiaal (zoals .porn of .sexy) tot talloze nieuwe categorieën voor gespecialiseerde zaken (van .build tot .mortgage).

Die kunt u als merknaamhouder vooraf bestellen in de zogeheten Sunrise-periode, die aan het volledige vrijgeven van elke TLD voorafgaat. Voorwaarde is wel dat u kunt bewijzen eigenaar te zijn van een merknaam; hiervoor zorgt de Trademark Clearinghouse. Nadien kan iedereen elke domeinnaam claimen met deze nieuwe extensie.

Als u op die manier een bepaalde domeinnaam heeft veroverd, wacht u misschien nog een andere verrassing: de prijs van de registratie. Wie even rondneust op bnamed.net op zoek naar een geschikte domeinnaam met de beschikbare extensies, kan soms opvallende prijsverschillen tussen de verschillende extensies ontdekken.

Een zoektocht met mijn eigen voornaam als eerste deel van de domeinnaam leverde bijvoorbeeld opvallende verschillen op. Zo kost stef.cz me amper 29,65 euro, terwijl ik voor het registreren van stef.bf (de extensie van Burkina Faso) maar liefst 12.098,79 euro moet neertellen. Voor alle nieuwe TLD’s zijn de prijzen nog niet gekend, dus blijft het bang afwachten voor de kostprijs van uw nieuwe online avontuur.