Nieuws

Too big to handle

De hype rond big data duurt intussen al enkele jaren. Maar de voordelen leken tot nog toe vooral weggelegd voor grote ondernemingen. Klopt dat?

Op dinsdag 13/3 organiseert ZDNet en Smart Business een gratis seminarie over Big Data in het teken van onze populaire Business Meets IT-seminariereeks. Meer informatie over het mobile business seminarie vindt u op de website van Business Meets IT.

De hype rond big data duurt intussen al enkele jaren. Maar de voordelen leken tot nog toe vooral weggelegd voor grote ondernemingen die door bergen aan gegevens worden overstelpt. Is dat intussen al veranderd? Smart Business zocht het voor u uit.

"Als we de definitie van IDC mogen gebruiken, dan zullen KMO"s nog een tijdje wegblijven van big data technologie", zegt Mark van Rijmenam, stichter van het Nederlandse BigDataStartups.com, op een blog van het Smart Data Collective.

"Volgens IDC spreken we pas over een big data project, als er 100 terabyte of meer aan gegevens bij worden verwerkt. Dat zie ik zelfs grotere bedrijven de komende vijf jaren nog niet doen, en KMO"s misschien zelfs nooit."

Drie V"s

Maar de drie V"s waarmee big data meestal worden omschreven (zie ook kader) bevatten meer dan alleen volume als kenmerk. Die twee andere kenmerken – snelheid en variëteit  – liggen wel binnen het bereik van kleinere ondernemingen.

Mark van Rijmenam verwijst hiervoor vooral naar de verschillende soorten gegevens die je kan gebruiken om inzicht te ontwikkelen: "Een restaurant kan zijn eigen omzetcijfers koppelen aan externe gegevens, bijvoorbeeld van de weerkundige dienst om inzicht te krijgen in de invloed van het weer op de verkoopcijfers. Nuttige gegevens kunnen overal gevonden worden, het is gewoon een kwestie van ze te ontdekken en op de juiste manier te gebruiken."

KMO

Veel hangt natuurlijk af van de aard van de KMO, preciseert Raymond Huner van HP Belgium. Typische voorbeelden van gegevensintensieve KMO"s zijn volgens Huner : start ups met een online winkel, beginnende game-ontwikkelaars of bedrijven die exponentieel willen groeien in het domein van informatie: "Daar is big data een thema, daar kan big data technologie ook kleinere bedrijven in staat stellen een grotere broek aan te trekken."

Maar zelfs KMO"s die van informatie geen winnende strategie willen maken, krijgen vroeg of laat te kampen met "big data"-achtige problemen: ook voor hen komt er een moment waarop de snelheid van verwerking ontoereikend zal zijn.

"Een van de belangrijke trends in softwareland is de opkomst van beheersoftware in kmo’s", geeft Edwin Van Waes, general manager van Laco als voorbeeld: "Ook kleine organisaties gaan met ERP aan de slag en dat levert al snel een massa data op. Door de snelle explosie van data gaan systemen ook vertragen. Zo heeft LACO een klant die queries tot 20 uur liet draaien. Dat is geen overnight batch meer, het vertraagt je hele handel."

KMO"s (of toch de overgrote meerdeheid) zijn dus wellicht nog niet meteen toe aan big data oplossingen, maar dat betekent niet dat ze er ook helemaal niet over moeten nadenken.

Of hun eerste (kleine) stapjes zetten. Raymond Huner: "Wat je regelmatig ziet is dat die KMO’s niet vandaag al Big Data programma’s uitrollen: maar wel hun basisinfrastructuur moderniseren, zodat dit voor hen binnen bereik komt. Hoe kunnen ze meer informatie verzamelen (online, via social media), waar slaan ze deze informatie veilig op, en hoe kunnen ze de data optimaal en vooral ook snel benutten?" Deze vragen stuwen dus nu al de investeringen bij KMO"s.

Beperkt

Al blijven die investeringen bij KMO"s meestal  eerder beperkt, merkt Simopn Grifftihs, consultant bij softwareleverancier Syspro op: "De KMO-markt houdt altijd zeer sterk rekening met de kosten- en risicofactoren. Big data is momenteel nog steeds ‘bleeding edge’ en de kost is navenant. Je moet trouwens niet alleen de kost van soft- en hardware tellen: big data invoeren vergt ook nieuwe vaardigheden, processen en managementaanpak, anders benut je het potentieel niet zoals het hoort."

Anders gezegd: KMO"s mogen en moeten investeren in technologie voor big data, maar dan eerder in de technologie die nu betaalbaar is en de weg naar big data effent. Technologie om de kwaliteit van uw gegevens te verbeteren, bijvoorbeeld, wat vele KMO"s nog steeds als een obstakel op weg naar big data beschouwen.

Maar ook de cloud kan de KMO"s een handje toesteken. Steeds meer duiken diensten op in de cloud rond big data. Een bedrijf als SumAll, bijvoorbeeld, dat gegevens uit verschillende sociale media en uit Google AdWords en GoogleAnalytics bundelt en in één omvattend en inzichtelijk dashboard aanbiedt aan kleine e-commerce winkels. Zo besparen ze deze vaak opstartende ondernemingen een forse investering in soft- en hardware.

KMO"s in het voordeel

Tot slot nog wat goed nieuws: veel gegevens bieden de grote bedrijven niet per se een concurrentieel voordeel. Rajat Paharia, stichter van gamification-bedrijf Bunchball en schrijver van het boek "Loyalty 3.0" verwoordt het als volgt: "Ik geloof steeds meer dat het niet het volume aan gegevens is dat telt, maar het volume aan gegevens per gebruiker. Je hebt dus geen terabytes aan gegevens nodig over je klant om hun bezoek aangenamer en persoonlijker te maken. Dat doen KMO"s vaak vanzelf: ze kennen de verjaardag van hun klant, en ze weten dat die niets liever heeft dan een muffin bij zijn koffie om dit te vieren. Daar betalen grote bedrijven vaak sloten geld voor."

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business