IT dient steeds meer als katalysator voor de retail business. De beveiliging is cruciaal.

Advertentie

De evolutie van cross channel binnen de retail is niet te stoppen. Het is al lang niet meer de vraag of er een online tak moet worden toegevoegd aan een fysieke offline winkel, maar eerder hoe. IT dient hierin steeds meer als katalysator voor de business en speelt dan ook een sleutelrol, en de beveiliging ervan is cruciaal. 

De retail is een sector die continue in beweging is. Maar in deze tijden van verregaande digitalisering volgen de ontwikkelingen zich snel op. De retail dient dan ook nu op deze digitale trein te stappen om te voorkomen dat ze die gaan missen. 

Ontwikkelingen en evoluties

Er zijn veel digitale ontwikkelingen en evoluties gaande binnen de retail. Ik noem er een drietal:   

  • De toegang van de klant tot het Wi-Fi netwerk wordt steeds meer als een vanzelfsprekendheid beschouwd. De klant wil simpelweg online binnen een winkelomgeving om te facebooken, te tweeten of om de online catalogus van de desbetreffende winkel te bekijken.
  • De opkomst van het intelligente kassasystemen waarbij de kassa’s binnen een keten zijn geconnecteerd via het netwerk met een centrale kassa. Het is het hart van de winkelketen waarmee bijvoorbeeld het voorraadbeheer kan worden geautomatiseerd door de koppeling met de verkoop. 
  • Tenslotte is er een duidelijke link naar marketing. Zo kun je bijvoorbeeld de klant gaan tracken nadat hij of zij zich heeft geregistreerd voor toegang tot het Wi-Fi netwerk. Hoe lang heeft een klant voor een bepaald rek gestaan? Welke winkels uit de keten worden door de klant bezocht? Door dit te koppelen aan het aankoopgedrag kun je als winkel gerichte promoties aanbieden. 

Dit zijn maar enkele van de mogelijkheden die de off- en online wereld van een winkel met elkaar verbinden. Maar de eerste vraag die een winkel zich dient te stellen is: wat gaan, en willen wij eigenlijk implementeren? En het is belangrijk om de toekomstige ambities hierin mee te nemen. Dit alles bij elkaar genomen vraagt om veel meer bandbreedte en een gedegen netwerk-infrastructuur waar veel ketens – nog – niet over beschikken. En indien je als winkel (keten) de trein niet wilt missen dient er nu actie te worden ondernomen. 

Beveiliging als grootste uitdaging

Zoals vaak het geval blijft de beveiliging de grootste uitdaging. Als steeds meer mensen toegang krijgen tot het netwerk van een winkel, is het ook noodzakelijk om hen een veilige omgeving te kunnen aanbieden. De complexiteit van het netwerk is door al deze digitale trends sterk verhoogd en speelt een steeds crucialere rol voor de business continuity. 

Gevaren

De gevaren liggen voor de hand. Het potentiële gevaar van een cybercrimineel die zich via de guest access van de winkel toegang wil verschaffen tot de centrale om zodoende aan de klantgegevens te geraken of aan het betalingsverkeer dat over het netwerk gaat. De (imago) schade voor een winkel kan enorm zijn indien men moet toegeven dat de klantgegevens op straat zijn beland.  

Een goed afgeschermd en beveiligd netwerk is cruciaal. En binnen de retail waarbij de verschillende filialen met elkaar zijn geconnecteerd dient er dan ook één centrale site te zijn die de beveiliging aanstuurt en het overzicht heeft. Je kunt simpelweg niet winkel per winkel gaan beveiligen. Denk hierbij aan het betaalverkeer tussen de verschillende winkels dat via het netwerk verloopt of klanten die na registratie worden toegevoegd op het gehele netwerk, zodat ze zich niet bij ieder ander filiaal opnieuw hoeven te registreren. 

De winkels binnen een keten opereren steeds meer als één entiteit, dan dient er ook maar één visie op beveiliging te zijn. 

 

Advertentie