Google neemt het Londense Spider.io over, een bedrijf gespecialiseerd in het bestrijden van onlinefraude. Zo wil de internetgigant zijn bestaande misbruikpreventie verstevigen.


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



Google heeft, na de recente overname van Impermium, nu ook Spider.io gekocht, een bedrijf dat gespecialiseerd is in het bestrijden van onlinefraude.

De overname werd vrijdag aangekondigd op Googles DoubleClick Advertising-blog. Spider.io heeft een fraudedetectietechnologie ontworpen om kwaadaardige code en oplichterij te ontmaskeren die ingebed zijn in links of media. Google is van plan om die technologie meteen te integreren in de video- en beeldadvertenties die het bedrijf verkoopt.

Op de lange termijn hoopt de technologiegigant de meetresultaten te verbeteren die adverteerders en uitgevers gebruiken om de waarde van digitale media – en daaruit volgend, de mate waarin er geïnvesteerd kan worden – te bepalen. Door valse en frauduleuze resultaten uit te roeien, zouden bedrijven een beter beeld krijgen op de campagnes en media die écht sterke resultaten opleveren.

“Door Spider.io’s fraudebestrijdingssysteem in onze producten te integreren, kunnen we onze pogingen om slechteriken op te sporen en te verwijderen flink uitbreiden, en zo het hele digitale ecosysteem verbeteren”, zegt Google.

Vertrouwen
Er zijn nog geen financiële details over de deal bekendgemaakt. “Advertenties helpen om de digitale wereld die we vandaag zo graag gebruiken te bekostigen de inspirerende video’s, informatieve websites, onderhoudende apps en diensten die ons verbinden met vrienden over de hele wereld”, zo staat er te lezen in de bekendmaking.

“Maar dit fantastische ecosysteem kan alleen maar floreren als marketers onlinemedia kunnen kopen waarbij ze erop kunnen vertrouwen dat hun advertenties gelezen worden door echte mensen, en dat de resultaten gebaseerd zijn op de echte interesse ervoor. Om de koek voor iedereen groter te maken, moeten we het probleem van onlinefraude kordaat aanpakken.”

Spider.io’s technologie zal een aanvulling vormen op Googles bestaande systemen om fraude op afstand te houden. Het bedrijf laat nog weten dat het niet alleen investeert in antifraudetechnologie: vorig jaar weigerde Google miljoenen aanvragen van sites die deel wilden worden van zijn netwerk op verdenking van frauduleuze activiteit.