De algemeen directeur van HP stelt dat het inkrimpen van de pc-markt vertraagt, en dat consumenten nog steeds meer dan alleen een tablet nodig hebben voor het "echte werk".

Advertentie

Er werd heel positief gesproken over pc’s op de conference call van Hewlett-Packard op donderdag, waarop het bedrijf zijn cijfers van het eerste kwartaal van 2014 besprak. Algemeen directeur Meg Whitman zei dat ze vernieuwde interesse ziet in traditionele pc’s, in plaats van in tablets, voor zakelijk gebruik.

“We zien dat de langverwachte pc-refresh aan momentum begint te winnen. Ik denk dat onze commerciële klanten van hun werknemers te horen krijgen dat ze misschien wel een tablet willen, maar dat ze ook meer traditionele toestellen nodig hebben om hun echte werk te doen,” zei Whitman tijdens de bespreking van de cijfers. HP’s resultaten voor het eerste kwartaal van 2014 waren beter dan verwacht, wat meteen de positieve houding kan verklaren.

Whitman wil in geen geval tablets afschrijven. Zo haalde ze bijvoorbeeld de nieuwe Slate 7 VoiceTab en de Slate 6 ‘phablet’ aan als veelbelovende nieuwe producten in India.

Windows XP
Een andere factor die de verkoop van pc’s weer aanzwengelt is de transitie van Windows Xp naar Windows 8. Die beweging heeft als “positief neveneffect” dat het heel wat mensen ook hun hardware eens doet herbekijken.

“In het algemeen zien we dat het krimpen van de pc-markt vermindert en dat alles zich stabiliseert”, zei Whitman.

Ze voegde daar nog aan toe dat het commerciële segment, de bedrijfs-pc’s dus, het opmerkelijk goed deed, met een opbrengst die het afgelopen jaar 4% steeg.

De opbrengst in persoonlijke systemen was dan weer 8,5 miljard dollar gestegen, een groei van zijn 3,6%. Catherine Lesjak, HP’s financieel directeur, liet ook weten dat de commerciële notebooks een stijging in de double digits gekend hadden – precieze cijfers werden niet genoemd.

In totaal mag HP een groei van 6% procent optekenen in het volledige aantal verscheepte producten, verdeeld over zowel de privé- als commerciële segmenten.

Advertentie