Het Chinese bedrijf Lenovo maakt 321 miljoen dollar winst, een stijging met 30%, in zijn derde kwartaal. Het waarschuwt wel dat de overname van Motorola op korte termijn de cijfers kan aantasten.

Advertentie

Lenovo heeft in het derde kwartaal van zijn boekjaar, dat eindigde op 31 december, een brutowinst voor belastingen van 321 miljoen dollar geboekt. Vooral de sterke verkoop van pc’s en smartphones in het thuisland China draagt bij aan de goede cijfers. De winst ligt dertig procent hoger dan in hetzelfde kwartaal van vorig jaar.

Grens van tien miljard doorbroken
De nettowinst groeide eveneens met ongeveer een derde, en steeg van 204,9 miljoen dollar naar 265,3 miljoen. De omzet tikte met 15% aan naar 10,8 miljard dollar. Dat is de eerste maal dat de grens van tien miljard doorbroken wordt. De divisie PC Plus Products (waaronder ook smartphones en tablets vallen) was goed voor 16% van de totale omzet. Vorig jaar was dat 11%, het jaar daarvoor maar 7%.

Alles in totaal verscheepte Lenovo 32,6 miljoen apparaten, de helft daarvan (15,3 miljoen) waren pc’s. Er gingen ook 17,3 miljoen smartphones en tablets de deur uit.

Nummer één in de pc-markt
In de pc-markt blijft het bedrijf de marktleider met een marktaandeel van 18,5%. In 2012 werd Lenovo de grootste pc-fabrikant ter wereld toen het Hewlett-Packard van de troon stootte. Bij de smartphone-verkopen was er een groei van 47%, bij de tablets zelfs van 300%.

Volgens algemeen directeur Yang Yuanqing passen de overnames van Motorola en IBM perfect in de PC Plus-strategie van Lenovo. Hij waarschuwt wel dat de aankoop van Motorola de winst voor de volgende twee kwartalen zou kunnen eroderen.

“Deze acquisitie is goed voor onze aandeelhouders op de lange termijn, maar kan een zekere negatieve impact hebben op de korte termijn”, zo zegt hij in de Wall Street Journal. De integratie van de gsm-afdelingen van Motorola en Lenovo zal schaalvoordelen meebrengen en de kosten (zeker voor materialen) laten dalen, aldus Yuanqing, maar het zal tijd kosten om tot resultaten te komen.

Veel meer Lenovo-tablets in Europa
Wat regio’s betreft is China nog altijd goed voor 37% van de verkoop bij Lenovo of zo’n vier miljard dollar omzet. In Europa boekte Lenovo een omzetstijging van 25% naar 2,9 miljard dollar. Hier is het bedrijf de nummer twee op de pc-markt. In onze contreien steeg de verkoop van Lenovo-tablets met liefst 450%.