Europese bedrijven verspillen jaarlijks 2,9 miljard euro aan mobiliteit. Ze geven ruim 50 procent teveel uit aan ad hoc verbindingskosten, voor hun medewerkers die internationaal reizen.

Advertentie

Europese bedrijven geven ruim 50 procent teveel uit aan ad hoc verbindingskosten, voor hun medewerkers die internationaal reizen.In totaal gaat het om maar liefst 2,9 miljard euro per jaar.

155 euro per VS-trip 

Vorig jaar hebben alle Europese zakenreizigers 65,1 miljoen internationale reizen uitgevoerd. Daarbij hebben zij gemiddeld 89 euro betaald voor de benodigde Internet-verbinding tijdens reizen in Europa, 155 euro tijdens reizen naar de USA en 167,27 euro naar Azië.

Opgeteld hebben Europese bedrijven in 2012 minimaal € 5,8 miljard besteed om hun reizende medewerkers online te kunnen laten werken. Wanneer zij hen toegang zouden geven tot een wereldwijd WiFi-netwerk, zijn die kosten volgens het WiFi Cost Index rapport met ruim 50 procent te verlagen, oftewel ruim 2,9 miljard euro. De bevindingen komen uit het Wi-Fi Cost Index rapport van leverancier iPass

Gemiddelde daguitgaven

Zakenreizigers blijken binnen Europa gemiddeld 40 procent van hun tijd het 3G/4G netwerk te gebruiken en voor de rest van de tijd WiFi-verbindingen. Tijdens een verblijf buiten Europa is dat 30 procent.

De gemiddelde uitgaven aan WiFi-dagpassen bedraagt in Europa  27 euro, in de USA 22 euro en in Azië 34 europer reiziger en per reis, terwijl een zakenreis gemiddeld vier dagen duurt. 

Gemiddeld verbruik

Voor data roaming betaalde men gemiddeld 62 euro in Europa en  132,38 in de USA/Azië, per reiziger en reis. In Europa kost één MB gemiddeld 0,45 euro en in de USA/Azië 1,73 euro, terwijl het verbruik tussen de 2720 en 5754 MB ligt. Dat is voor een mix van toepassingen, zoals emailen, surfen op Internet, bellen via Skype, vergaderen via WebEx en downloaden van bestanden, als presentaties en PDF"s. 

Op dinsdag 13/3 organiseert ZDNet en Smart Business een gratis seminarie over Bring Your Own Device en Mobile Security in het teken van onze populaire Business Meets IT-seminariereeks. Meer informatie over het mobile business seminarie vindt u op de website van Business Meets IT.

William Visterin is B2B hoofdredacteur bij Minoc Media Services. Hij staat in voor het vakblad Smart Business en de seminar reeks Business Meets IT, waar hij ook als keynote spreker fungeert. Ook een flink deel van de zakelijke content en research (over oa cloud, datacenter, mobile, security, business software, outsourcing, telecom,…) is van zijn hand. William schrijft én spreekt over IT, telecom, internet en business, en het liefst zelfs over allevier tegelijk.