Marketeers hebben meer nodig dan gewoon IT-diensten. Ze willen ondersteund worden door de CIO om marketing te transformeren.


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



De IT-afdeling moet natuurlijk zijn infrastructuur draaiende houden en beveiligen, maar de marketingafdeling heeft veel meer nodig: om van de marketingstrategie een succes te maken, zoekt de CMO in de CIO een partner die meehelpt om marketing te transformeren. Dit zijn de zeven eisen die de digitale CMO aan de CIO stelt:

1. Begrijp nieuwe KPI’s

KMO’s willen zoveel mogelijk inzicht in alle mogelijke interacties met klanten, van verkopen en facturen tot interacties op sociale media. IT’ers moeten begrijpen welke factoren een rol spelen in marketingsucces en toegang geven tot die informatie.

2. Integreer databanken

Als gegevens in silo’s geïsoleerd blijven, wordt data analytics sterk bemoeilijkt. Marketingmensen hebben geïntegreerde databanken nodig, zodat ze hun succes kunnen opvolgen van lead generation tot na de verkoop.

3. Help bij investeringsbeslissingen

Tegen 2017 zullen CMO’s volgens Gartner meer in IT investeren dan CIO’s. Ze hebben echter niet de technologische expertise en kennis van de bestaande infrastructuur om de juiste investeringsbeslissingen te nemen.

4. Geef de controle aan de CMO

De marketingafdeling wil de controle over zijn eigen systemen hebben. IT draait de back-endsystemen, beheert de infrastructuur en voegt toepassingen toe, die marketingpersoneel kan gebruiken zonder dat IT moet tussenkomen.

5. Wees niet te strikt

De marketingafdeling botst nog maar al te vaak tegen beperkingen, zoals beveiligingsmaatregelen. Beveiliging is uiteraard nodig, maar IT mag de teugels best wat vieren, zodat marketing niet meer aan handen en voeten gebonden is.

6. Deel uw kennis

Marketingmensen willen niet op een IT’er wachten als ze iets geavanceerds met hun CRM moeten doen. Ze vragen training, zodat ze zelfredzaam worden.

7. Ondersteun alle klanteninteracties

Marketing ging vroeger vooral om uitgaande boodschappen. Sociale media hebben daar tweerichtingsverkeer van gemaakt, zelfs realtime. IT moet deze nieuwe vereisten begrijpen, zodat ze systemen kunnen ontwerpen waarmee marketingmensen op elk moment in interactie met klanten kunnen gaan.

In samenwerking met Computerworld.com.