De tabletmarkt kende in 2013 een gigantische groei. Apple blijft nog steeds het dominantst, maar ook Samsung en Amazon winnen flink wat marktaandeel.

Advertentie

In het laatste kwartaal van 2013 vlogen er 76,9 miljoen iPads, Galaxy Notes en Kindles over de toonbank. Dat is een stijging met 62,4 procent. Het totale aantal tablets strandde in 2013 op 217,1 miljoen exemplaren. In 2012 werden er 144,2 miljoen stuks verkocht. Dat blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau IDC.

Analisten bij IDC merken op dat de tabletmarkt explosief groeit, maar voorspellen wel dat de groei vanaf nu zal krimpen.

“Het ziet ernaar uit dat we in de Verenigde Staten een verzadigingsniveau bereikt hebben”, zegt Tom Mainelli, onderzoeksdirecteur bij IDC. “Er zijn nog heel wat opkomende markten, maar daar kunnen we niet dezelfde groeicijfers verwachten.”

Het is niet verrassend dat Apple, Samsung en Amazon deel uitmaken van de top drie van de tabletmarkt. Apple staat met stip op nummer één met zo’n 26 miljoen verscheepte toestellen in het laatste kwartaal van 2013. Tijdens het vierde kwartaal van 2012 verscheepte Apple 22,9 miljoen exemplaren.

Het marktaandeel van Apple in het vierde kwartaal van 2013 bedraagt 33,8 procent. Samsung krijgt 18,8 procent van de koek en zo’n 7,6 procent marktaandeel is voor Amazon.

Apple mag dan wel het hoogste aantal tablets verschepen, de grootste groei was eigenlijk voor Samsung en Lenovo. Samsung kende een jaar-op-jaar groei van 85,9 procent en Lenovo groeide in vergelijking met vorig jaar met een verbazingwekkende 325 procent.

De spectaculaire groei van Lenovo komt er dankzij China. Lenovo heeft daar vorig jaar heel wat goedkope tablets geïntroduceerd. 


Geen velden gevonden.