Wie een eigen webwinkel wil uitbouwen heeft diverse mogelijkheden. We stellen enkele mogelijke pakketten en diensten aan je voor.

Advertentie

Wie een webwinkel wil uitbouwen heeft diverse mogelijkheden. We stellen in dit artikel een aantal diensten en pakketten aan je voor. Maar welke software of service je bij het opzetten van een eigen webwinkel ook overweegt, wie de zaken goed wil aanpakken staat voor heel wat voorbereiding. Bekijk daarom zeker ook eerst ons artikel "Hoe begin ik met mijn eigen webwinkel?".

Op dinsdag 4 februari organiseren we ook een gratis seminarie over e-commerce in onze populaire Business Meets IT-reeks. Meer informatie over dit seminarie vind je op de website van Business Meets IT.

Xopie

Xopie is SaaS (Software as a Service) en laat zich volledig vanuit de webbrowser bedienen. In de gratis versie kun je maximaal vijf producten te koop aanbieden. Het uitzicht van de winkel laat zich op diverse manieren aanpassen en producten breng je makkelijk in eigen categorieën onder. Er zijn verschillende betalingsmethodes mogelijk, waaronder PayPal.

Xopie bevat een aantal SEO-tools en zet ook duidelijk in op CRM via sociale media: door een koppeling te leggen met een Facebook- of Twitter-account bijvoorbeeld kunnen je producten ook langs die weg worden gepromoot. De interfacetalen zijn beperkt tot Spaans en Engels, maar je kunt natuurlijk wel zelf Nederlandstalige productbeschrijvingen en dergelijke invoeren. De prijzen zitten tussen 17 euro en 59 euro per maand. Een vergelijkende tabel vind je op de website van Xopie.

Mijnwebwinkel

Min of meer vergelijkbaar is de cloudservice Mijnwebwinkel. Alleen is de interface hier wel volledig Nederlandstalig en biedt de gratis versie ruimte voor 50 producten. In deze gratis variant zijn de betaalmogelijkheden dan wel beperkt tot iDEAL, via factuur, automatische incasso, eenmalige machtiging en onder rembours.

Wil je meer mogelijkheden en functies, zoals koppeling met een eigen domeinnaam, uitgebreide ontwerpmogelijkheden, voorraadbeheer, SEO-optimalisatie en koppelingen met Google Analytics, dan heb je de Professional-editie nodig: 19 euro per maand.

ShopFactory

In tegenstelling tot de vorige twee producten is ShopFactory klassieke desktopsoftware, die je dus op je pc moet installeren. Een gratis variant is er niet, maar je kunt de software wel 30 dagen gratis proefdraaien. Er bestaan ook hier verschillende versies van: ShopFactory Pro (te koop voor 399 euro of te huur vanaf 29,99 euro per maand) en ShopFactory Gold (koopprijs 799 euro; huurprijs vanaf 47,95 euro per maand).

In beide gevallen kun je de winkel bij iedere hosting provider publiceren. De software werkt ook samen met verschillende koerierdiensten en betaalproviders. De Gold-versie voegt er wel een aantal interessante functies aan toe, waaronder de mogelijkheid om een meertalige site uit te bouwen, real-time voorraadbeheer, geavanceerde kortingfuncties, uitgebreide SEO en makkelijke import uit diverse databases.

Alternatieven

Misschien vind je zelfs zo’n eenvoudig product nog te veel van het goede. Stel, je hebt een informatieve (hobby)site over mobiele apparaten en nu kom je op het idee daar een bescheiden verkoopshoek aan te koppelen. Precies voor zulke situaties heeft pakweg Bol.com een gratis winkelwidget ter beschikking gesteld. Die laat zich snel in je eigen site integreren. Je bepaalt zelf welke producten je wilt opnemen. Je bezoekers blijven tijdens de bestelling op je website, maar rekenen wel af via hun (vertrouwde) Bol.com-account. Een handige manier dus om in een affiliate-programma te stappen en afhankelijk van enkele parameters kun je tot 8 procent commissie op de verkoop opstrijken.

Daarnaast zijn er nog andere mogelijkheden. Zo hebben platformen als CubeCart, Zen Cart, OSCommerce, Magento, Drupal Commerce, VirtueMart (Joomla) en WooCommerce (WordPress) zich tot krachtige en flexibele oplossingen ontpopt. De meeste zijn gratis openbronpakketten. Op zijn minst voorzien sommigen een afgeslankte versie voor gratis gebruik, zoals Cubecart Lite en Magento Community Edition. Nagenoeg alle pakketten laten zich makkelijk aanpassen en uitbreiden met behulp van vaak gratis thema’s en plug-ins. Zo’n extra module is meestal in een paar muisklikken geïnstalleerd, al heb je best wel enige affiniteit met programmeren en databasebeheer via PHP en MySQL. Zo kun je de webwinkel makkelijker op jouw wensen afstemmen. Mocht je ooit in het slop zitten, weet dan dat heel wat digital agencies in een of meer van deze pakketten zijn gespecialiseerd.