Marktonderzoeker Gartner voorspelt dat apps een zeer centrale rol spelen in ons leven over drie jaar. We downloaden ze niet meer alleen naar onze smartphones en tablets.


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



Nu het internet der dingen er dan eindelijk toch lijkt aan te komen, breken er drukke tijden aan voor app-ontwikkelaars. Ze zullen het druk krijgen met het schrijven van code en (enkelen toch) met het tellen van hun geld.

Hoe machines precies onder elkaar en met mensen gaan communiceren, is nog grotendeels koffiedik kijken. Maar het lijkt er heel erg op dat apps en hun app-bouwers een centrale rol zullen gaan spelen.

Informatie via honderd apps
Volgens een nieuw rapport van het marktonderzoeksbureau Gartner zullen er in 2017 zo"n 248 miljard mobiele apps gedownload worden. Die zullen samen een omzet genereren van 77 miljard dollar. Elke mobiele gebruiker zal tegen dan via zo’n honderd verschillende apps en diensten gepersonaliseerde informatie binnenkrijgen.

“Mobiele apps zijn het officiële kanaal geworden om content en diensten tot bij consumenten te brengen”, zegt Brian Blau van Gartner in het rapport. “Door de verbinding te maken met consumentendiensten pompen gebruikers constant data door hun apps. Doordat mensen meer en intensiever apps gaan gebruiken, zijn het hun data (wat ze zeggen, wat ze doen, waar ze naartoe gaan) die de manier waarop we met apps omgaan zal veranderen.”

Potentiële goudmijn
Hoewel de grote meerderheid (92%) van de apps nog altijd gratis zal zijn, zijn de data die gebruikers zelf genereren een potentiële goudmijn, zegt Gartner. Nog afgezien van de reclame die op de meeste gratis apps zal verschijnen. De hoeveelheid data zal nog eens exponentieel groeien zodra ook geconnecteerde draagbare toestellen (brillen, horloges…) en huishoudapparaten net zo gewoon worden als smartphones en tablets vandaag. Tegen 2017 zouden wearables zelfs goed zijn voor de helft van alle interacties die we hebben met apps, denkt Gartner.

Bedrijven die nu al sterk staan in het gebruik van mobiele apps (Google, Facebook, Amazon, Apple) zullen hier in de toekomst flink van kunnen profiteren. Doordat ze al een schat aan informatie over hun gebruikers hebben, zullen ze veel beter kunnen voorspellen wat die gebruikers precies willen. Dit wordt dan ook de sleutel tot zogenaamde smart home solutions.

Dokter bellen
“De apps kunnen de verwachtingen inschatten en bepaalde taken doen zonder dat de gebruiker daar zelf in moet tussenkomen”, zegt Sandy Shen van Gartner. “Dat kan iets heel eenvoudigs zijn zoals de verwarming aanzetten of de kraan opendraaien op een bepaald moment. Maar ook complexere zaken zijn mogelijk, zoals de hulpdiensten of een dokter bellen wanneer er iets ernstigs is gebeurd.”

Op dinsdag 4/2 organiseert ZDNet en Smart Business een gratis seminarie over mobile business in het teken van onze populaire Business Meets IT-seminariereeks. Meer informatie over het mobile business seminarie vindt u op de website van Business Meets IT.