De Belgen hebben de voordelen van online shoppen massaal ontdekt. In 2013 steeg de totale omzet in de webwinkels met zo'n 18,4 procent tot 1,8 miljard euro. De eindejaarsfeesten waren goed voor ruim 285 miljoen euro.

Onlinewinkels zijn populairder dan ooit. Uit cijfers van BeCommerce blijkt dat de e-commercesector zijn eindejaarsprognose ruim overstegen heeft.

Tijdens de feestperiode van 2013 (van 2 tot en met 31 december) hebben de onlinehandelaars in België een omzetcijfer van 285 miljoen euro gehaald. Dat is 15,8 procent van de totale jaaromzet. In vergelijking met dezelfde periode in 2012 is dat een stijging van meer dan 21 procent.

De kerstperiode is de belangrijkste periode voor de e-commerce. Sinterklaas en Cyber Monday komen respectievelijk op de tweede en derde plaats.

BeCommerce, de Belgische vereniging van online handelaars, onderzocht de verkoopcijfers van meer dan 520 webwinkels. Die zijn samen goed voor ongeveer 80 procent van de Belgische e-commercesector.

Modeartikels en accessoires staan met stip op nummer één. Multimedia en elektronica winnen aan populariteit en kennen de snelste stijging (+ 64 %).

Top 5 van onlineverkoop:

1. Modeartikels en accessoires (50,55%)

2. Multimedia en elektronica (45,55%)

3. Speelgoed (27,22%)

4. Schoonheidsproducten / hardware en software (22,22%)

5. Boeken, cd’s en dvd’s (18,88%)

Het ziet ernaar uit dat de Belgische e-commercemarkt niet veel hinder ervaart van de economische crisis. De totale jaaromzet bedroeg in 2013  ruim 1,8 miljard euro. Dat is een stijging van 18,4 procent in vergelijking met 2012.

Op dinsdag 4 februari organiseren we een gratis seminarie over e-commerce in onze populaire Business Meets IT-reeks. Meer informatie over dit seminarie vind je op de website van Business Meets IT.