Naar aanleiding van ons gratis e-commerce seminarie van 4/2, zetten wij de belangrijkste wijzigingen in de Belgische e-commerce wetgeving op een, rijtje.

Advertentie

Naar aanleiding van ons gratis e-commerce seminarie van 4/2, zetten wij de belangrijkste wijzigingen in de Belgische e-commerce wetgeving op een, rijtje.

Tijdens de keynote op het seminarie e-commerce, zal Bart Van den Brande van Sirius Legal de algemene juridische context én de veranderingen uit de doeken doen. In een notendop al enkele belangrijke wijzigingen inzake er-commerce wetgeving: 

– Als u goederen of diensten verkoopt waarbij extra’s te betalen zijn bovenop de prijs (bvb leveringskosten, betalingskosten, extra verzekering, etc…), moet u daarvoor binnenkort expliciet en vooraf het akkoord van de klant vragen. Dit in alle gevallen en dus niet via vooraf aangevinkte vlakjes.

– Voor elektronische betalingen mag de aan de klant aangerekende kost niet meer hoger liggen dan de werkelijke kost voor de verkoper. Bijvoorbeeld geen forfait van 5 euro voor kredietkaartbetaling meer.

– U moet als verkoper tijdens het bestelproces nu extra info geven over uw producten of diensten, uw identiteit en adres, de totale prijs inclusief alle kosten, het bestaan van de wettelijke garantieplicht, retourkosten, …

– Als u bepaalde betaalmiddelen niet aanvaardt of niet levert aan bepaalde klanten of in bepaalde landen, moet dat bij het begin van het bestelproces gezegd worden.

- De bedenktermijn verandert.  De beruchte verplichte vetgedrukte tekst in een kadertje om de consument te wijzen op zijn recht op de goederen binnen 14 dagen terug te sturen valt weg.  In plaats daarvan dient de consument duidelijk op zijn recht gewezen te worden. Doet u dat niet wordt de termijn van het herroepingsrecht verlengd naar 12 maanden of tot 14 dagen binnen deze 12 maanden.

Op dinsdag 4/2 organiseren we een gratis seminarie over e-commerce in het teken van onze populaire Business Meets IT-seminariereeks. Meer informatie over het e-commerce seminarie vindt u op de website van Business Meets IT.