Amazon wil pakjes zo snel mogelijk kunnen bezorgen. Het bedrijf heeft een plan om aan de hand van voorspellingen pakjes te versturen al voordat je ze in je winkelwagentje legt.

Advertentie

Amazon breekt het hoofd over anticiperend verzenden. Het bedrijf wil aankooppatronen analyseren om zo te voorspellen wat je gaat kopen. Op die manier kan de webwinkel een product al naar een distributiepunt in jouw buurt sturen voordat je het daadwerkelijk besteld hebt.

Door je wensenlijstje, surfgedrag, zoektermen en vorige aankopen te analyseren, denkt Amazon te kunnen achterhalen wanneer je een bepaald product zal kopen. De Amerikaanse webwinkel denkt er over na om bepaalde producten al naar magazijnen in bepaalde gebieden te sturen om op die manier de verzendtijden in te kunnen korten.

Het is niet duidelijk hoe ver Amazon met dit idee staat of wanneer het bedrijf de technologie wil gebruiken. Net zoals het verhaal over bezorgen met drones is Amazon wel al een tijdje over het idee aan het brainstormen. De Amerikaanse webwinkel heeft immers al een patent verkregen over het anticiperend verzenden.

In onderstaande grafiek uit de patentaanvraag krijg je een idee over de werking. Amazon analyseert je koop- en surfgedrag en stuurt een voorraad producten die jij interessant zou kunnen vinden naar jouw dichtstbijzijnde afleverpunt. Op die manier ligt het pakketje al klaar vooraleer jij je bestelling geplaatst hebt. Als je deze methode combineert met de drones, zou het wel eens goed kunnen dat een pakket binnen een half uur afgeleverd is.

Copyright: Amazon.com (grafiek uit het U.S.Patent)