Apps worden met de dag belangrijker, dus mogelijk denk je als ontwikkelaar dat het de weg naar rijkdom is. Maar dan heb je het mis.


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



Ontwikkel je apps voor smartphones of tablets en hoop je dat consumenten je dankbaar zullen belonen met schandalige rijkdom? Denk er nog eens goed over na, is het advies van de analisten van Gartner. Zij voorspellen dat de komende jaren hooguit een op de duizend apps leidt tot financieel succes voor zijn schepper.

Meer gratis apps
De trend naar gratis apps, die worden bekostigd met advertenties of betalingen ín de app zelf, is al een tijdje ingezet. Maar deze zal snel verder groeien denken ze bij Gartner, vooral door de enorme hoeveelheid.

In bekende winkels als Google Play en de App Store van Apple staan momenteel elk zo’n miljoen applicaties in de schappen. Daar komen er elk jaar honderdduizenden bij, is de verwachting. Hierdoor wordt het voor consumenten alleen maar moeilijker om het kaf van het koren te scheiden.

Een reactie van veel ontwikkelaars hierop is dat ze meer apps als gratis aanbieden. In 2013 waren gratis apps goed voor 91 procent van in totaal 102 miljoen downloads. Het is even niet duidelijk in welke winkels Gartner precies geteld heeft. Maar over drie jaar zal dat percentage gegroeid zijn naar 94,5 denken de analisten, op een totaal aantal van 225 miljoen downloads.

Concurrentie wordt groter
Het aandeel betaalde apps krimpt dus, wat het moeilijker maakt om direct geld te verdienen aan het ontwikkelen. “Dit wordt in de toekomst alleen nog maar erger”, weet Gartner-analist Ken Dulaney. “De concurrentie is dan nog groter, zeker in succesvolle markten.”

De onderzoeker merkt daarnaast nog op dat er ook duizenden apps zijn die niet direct geld hoeven op te brengen. Denk aan de mobiele software van voorlichtende overheden, of van bedrijven en merken die er puur gegevens mee willen verzamelen.

Desalniettemin brengen betaalapps op dit moment nog altijd meer op dan apps met reclame. Maar die rollen zijn in 2017 omgedraaid, verwacht Gartner. Het bureau raadt ontwikkelaars dan ook aan dat ze concept, kosten en kansen van hun creaties eerst grondig bestuderen.