Op je lichaam draagbare technologie is een van de speerpunten op de Consumer Electronics Show. Ondanks een groot aanbod moet er nog een flinke drempel genomen worden om de consument te overtuigen.

Advertentie

Wellicht heb je het al ooit eens gezien: Google Glass, smartwatches of bluetoothsieraden die knipperen om aan te geven dat er nieuwe informatie beschikbaar is. Al deze draagbare producten, ook wel wearables genoemd, zijn "vermomd" als een accessoire dat je dagelijks kunt dragen.

Het lijkt erop dat technologiebedrijven in een wedloop verwikkeld zijn om zo veel mogelijk draagbare gadgets op de markt te krijgen. De verwachting is dan ook dat deze week op de Consumer Electronics Show in Las Vegas de nodige aankondigingen gedaan worden.

Met de recente toename van wearables zou je denken dat de consument in de rij staat om de nieuwste producten op te pikken en met trots te dragen. Er zullen zeker enkelen zijn die dat doen, maar de geschiedenis leert ons dat het waarschijnlijk niet zo gaat gebeuren.

Bluetooth-headset
Herinner je die tijd nog dat iedereen rondliep met een bluetooth-headset in zijn oor? Dit gadget kun je zien als de voorloper van de wearables, en het deed precies waarvoor het ontworpen was. Om die reden zag je ze na verloop van tijd overal. Het was een manier om te communiceren met je telefoon zonder dat je die uit je tas of broekzak hoefde te halen.

Ik gebruikte mijn bluetooth-headset regelmatig en was zeker niet de enige. Het idee om de hele dag door te komen zonder elke keer je mobiele telefoon te hoeven pakken was erg fijn. De headset was al een degelijk draagbaar gadget voordat er ooit over wearables werd gesproken.

Tijden veranderen
Naarmate de tijd vordert, veranderen er dingen. De bluetooth-headset is nagenoeg volledig uit het straatbeeld verdwenen. Slechts een paar verdwaalde gebruikers lopen er nog mee rond. Zij zijn de uitzondering op de regel. En dat voorspelt weinig goed voor wearables in het algemeen.

Wat is er gebeurd met de bluetooth-headset? Iedereen die ik het heb gevraagd kwam met eenzelfde soort antwoord. De omgeving reageerde negatief op de headset in je oor. Het verdwijnen ervan had dus niks te maken met technische gebreken. De manier waarop mensen reageerden op het stukje technologie dat uit je oor steekt creëerde problemen.

Sociaal onaanvaardbaar
Daarbij hielp het niet dat de meeste headsets er niet flitsend uitzien. Dat speelde zeker mee in de manier hoe mensen erop reageerden. Wat ik begrijp is dat juist de situaties waarin een headset van pas komt, het sociaal onaanvaardbaar is er een in je oor te hebben. Je kunt dat vergelijken met als wanneer iemand met zijn telefoon zit te spelen terwijl jij zijn aandacht wil hebben. Mensen houden er niet van als ze denken dat je met je hoofd niet bij het gesprek bent.

Daarom kun je stellen dat de eerste generatie van draagbare gadgets bijna uitgestorven is. En het probleem dat daaraan ten grondslag ligt, vormt ook een drempel voor nieuwe wearables. Neem Google Glass, zelfs grote fans als blogger Robert Scoble worden steeds voorzichtiger met het dragen ervan.

Negatieve ervaringen
Zack Whittaker van ZDNet USA is op onderzoek uitgegaan om te kijken hoe mensen reageren op iemand met Google Glass. En hoe om te gaan met het "glasshole"-effect.

Mat Honan heeft Google Glass een jaar gedragen om te ervaren hoe dat is. Zijn conclusie is een belangrijk signaal voor het dreigende probleem dat veel wearables zullen ervaren.

“Door mijn Glass-ervaring ben ik een stuk behoedzamer geworden, want ik weet nooit zeker of het dragen van de bril sociaal geaccepteerd wordt. Zo draag ik mijn gezichtscomputer van 1.500 dollar niet in het openbaar vervoer, want er is een reële kans dat iemand hem van mijn gezicht rukt. Ik draag hem niet wanneer ik ga uit eten, want dat is net zo onbeschoft als constant je telefoon vasthouden tijdens de maaltijd. Ik draag hem niet naar een bar. Ik draag hem niet naar de film. Ik kan hem niet dragen in de speeltuin of de school van mijn zoon, omdat sommige kinderen er bang van zijn.”

En hoewel je een Google Glass op je neus zet, is hij niet minder aanwezig dan een bluetooth-headset. Over beide krijg je veel negatieve reacties en dat is voor veel mensen voldoende om de gadgets nooit meer te gebruiken.

Smartwatch
De negatieve houding is waarschijnlijk niet exclusief toebedeeld aan Google Glass. Smartwatches kunnen veel kritiek verwachten naarmate meer mensen er eentje hebben. 

Stel je voor dat je in een vergadering zit en iemand constant zijn inkomende berichten checkt? Het is al vervelend genoeg dat deelnemers aan een vergadering zich vaak al druk maken over de tijd, maar dat wordt nog vele malen erger wanneer de smartwatches alle aandacht opeisen.

De meeste wearables werken door een verbinding met internet of een van je andere apparaten. Ze communiceren met notificaties en andere functies om ervoor te zorgen dat je je telefoon of tablet in je tas kunt laten.

Publieke opinie
Daarnaast ziet het gros van de wearables er bepaald niet hip uit. Dat draagt alleen maar bij aan de negatieve sfeer in de omgeving van de eigenaar. Wanneer de gadget dan ook nog eens de aandacht afleidt, gaat het van kwaad naar erger.

De populariteit van de bluetooth-headset was kortstondig. De kans is groot dat we hetzelfde meemaken met de nieuwe wearables die op korte termijn verschijnen. Consumenten zijn minder snel geneigd een gadget aan te schaffen wanneer de publieke opinie negatief is. Dan eindigt het technologische hoogstandje in de la waar veel gadgets hun laatste rustplaats vinden.

Advertentie