Over heel 2013 betaalde Apple acht miljard dollar uit aan ontwikkelaars. Maar de concurrentie ligt op de loer.


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



 

Apple-klanten hebben mee dan tien miljard dollar uitgegeven in de App Store in 2013. December was goed voor meer dan één miljard dollar. Dat heeft het bedrijf zelf bekendgemaakt.

December was dan ook de succesvolste maand voor de app-winkel: er gingen toen in totaal zo’n drie miljard apps over de virtuele toonbank. Daardoor hebben ontwikkelaars vorig jaar zo’n acht miljard dollar uitbetaald gekregen van Apple. In totaal staat de teller op vijftien miljard dollar.

App Store is cruciaal voor Apple

De App Store blijft een cruciaal element in het succes van de iPhone en iPad en het Apple-ecosysteem. Het aantal apps voor iOS-toestellen blijft toenemen: volgens Apple staan er nu meer dan een miljoen apps in voor iPhone, iPad en iPod en ongeveer een half miljoen native iPad-apps. In januari lagen die cijfers nog op respectievelijk 775.000 en 300.000. In maart 2012 op 550.000 en 170.000.

Het blijven indrukwekkende cijfers, maar het is duidelijk dat Apple zware concurrentie krijgt van Googles Android en de Amazon Android-winkel. Ook die digitale winkels laten stijgende omzetcijfers zien.

Google bijt in de Apple

De omzetgroei bij Googles Play Store ging zelf specifiek ten koste van Apple, zo blijkt uit onderzoek van Distrimo, een marktonderzoeksbureau dat de app-winkels in de gaten houdt. Desondanks blijft Apple de te kloppen moloch: 63% van alle app-omzet was in november vorig jaar voor rekening van Apple. Google Play bleef op 37% steken.

“Voor sommige apps begon ook het downloadvolume in de Amazon Appstore in de buurt te komen van de meer gekende winkels als Apple App Store en Google Play”, zo zegt het bedrijf.

18 miljoen dollar omzet per dag

Distrimo berekende ook dat op een gemiddelde dag in november, de 200 populairste apps in de Apple App Store samen een wereldwijde omzet van ruim 18 miljoen dollar realiseerden. Bij Google Play was dat 12 miljoen dollar. Maar de Android-apps beginnen Apple wel in te halen. In november vorig jaar was dat respectievelijk 15 miljoen bij Apple en 3,5 miljoen bij Google. 

Gratis apps met de mogelijkheid om in de app zaken bij aan te kopen, blijven ook veruit het meest gebruikte zakenmodel.

Vicieuze cirkel

De schaalgrootte en het financieel succes van de App Store in het zonlicht zetten bij ontwikkelaars, is van levensbelang voor het brede succes van het Apple ecosysteem. “Hoewel niet het enige, is een van de belangrijkste verkoopvoordelen van de iPhone het feit dat de beste apps voor iPhone uitkomen en dat ze eerst op iPhone uitkomen”, zegt analist Benedict Evans. “Als dat zou veranderen, dan stuikt die vicieuze cirkel van ‘beste apps dus beste klanten dus beste apps’ in mekaar. Het brede aanbod van Android-apparaten in veel meer verschillende prijsklassen zal de iPhone-basis dan ongetwijfeld aanvreten.”

Overstapje wagen

Als de omzetten uit de Google Play Store dus blijven stijgen, zouden ontwikkelaars wel eens durven overstappen naar Android, zeker als het aantal verkochte toestellen blijft stijgen zoals de laatste maanden. Dat is ook een deel van de reden waarom Apple het succes van zijn App Store zo graag in de verf zet.