Nieuws

Wat is waarheid op internet, en wat niet?

Zou het niet handig zijn als één bedrijf controleert of al dat nieuws op de sociale media wel echt en accuraat is? Wel, dat bedrijf bestaat. En het is in handen gekomen van Rupert Murdoch.

Soms zie je op Facebook, YouTube of Twitter een nieuwtje, foto of video waarvan je niet weet of het nou wel echt is en daadwerkelijk klopt. Zou het niet handig zijn als een gespecialiseerd bedrijf al deze zogenaamde user-generated content oftewel burgerjournalistiek kan controleren en verifiëren?

En zou dat bedrijf dat nieuws, als het echt blijkt te zijn, dan niet kunnen aanbieden aan de traditionele media zoals kranten en televisieprogramma’s?

Sociaal persbureau
Wel, zo’n bedrijf bestaat al bijna vier jaar. Het heet Storyful en is gevestigd in de Ierse hoofdstad Dublin. Het heeft journalisten en techneuten aan het werk in Europa, de VS en Azië, onder wie veteranen van grote nieuwsdiensten als Reuters, de BBC en CNN. Storyful verkoopt nieuwsmateriaal aan bijvoorbeeld The New York Times, de BBC, de Wall Street Journal, ABC News en Al Jazeera. Het noemt zichzelf ’s werelds eerste sociale persbureau.

Mediamagnaat Rupert Murdoch vindt het zo’n geweldig idee dat hij er zijn portemonnee voor heeft getrokken. De 82-jarige eigenaar van onder meer News Corp, de New York Post, Fox News, de Britse dagbladen Sun en Times en de genoemde Wall Street Journal heeft het Ierse bedrijf gekocht voor het niet al te grote bedrag van 25 miljoen dollar.

“Storyful is een dorpsplein voor waardevolle video. Het gebruikt zijn gevoel voor journalistiek, integriteit en creativiteit om content van gebruikers op te sporen, authentiek te verklaren en vervolgens door te verkopen”, zo licht topman Robert Thomson van News Corp de aanschaf toe in de Britse krant The Guardian. “Met deze aankoop kunnen we dat dorpsplein verlengen, over alle grenzen, talen en platforms heen.”

Worsteling
Rupert Murdoch heeft een veelbewogen geschiedenis met nieuwe media. Hij moest een groot verlies slikken met zijn overname van MySpace, het sociale netwerk dat onder de voet werd gelopen door rivaal Facebook. Murdoch verkocht MySpace in 2011 voor 35 miljoen dollar, terwijl hij er zes jaar eerder 580 miljoen voor had betaald. Een typisch voorbeeld van hoe traditionele media worstelen met nieuwe media.

Deze aankoop ziet er wat verstandiger uit. Al zal Storyful zijn verhalen nu wat moeilijker kwijt kunnen aan media die niet aan Murdoch toebehoren. Of deze overname een succes is, kunnen we ongetwijfeld eind dit jaar al verifiëren.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business