Is e-commerce geschikt voor jan en alleman? En is e-commerce in de cloud dan een goede optie?De e-shop in vraag gesteld: waar, voor wie, hoe en waarom?


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



E-commerce is in volle opmars. Dat is voor een stuk natuurlijk te danken aan het groeiend aantal tablets, smartphones en mobiele internetgebruikers. Het potentieel van online beïnvloeding en mobiele marketing is oneindig, het belang van een e-shop voor organisaties, winkels en distributieketens enorm. Heb je er nog geen, maar denk je erover na? Of ben je gestart, maar denk je aan uitbreiding? Dan kunnen deze tips & tricks zeker handig zijn.

Volgens het jaarlijkse Internet Trends rapport van KPCB tellen we vandaag wereldwijd 2,4 miljard internetgebruikers. Daarbovenop wordt verwacht dat ook het aantal mobiele gebruikers zal toenemen: van 1,5 miljard vandaag naar 5 miljard in 2020. België is daar zeker geen uitzondering in. Deloitte bevestigde vorige week nog dat het aantal tableteigenaars op één jaar tijd is verdrievoudigd. Het lijkt bijna een vereiste om daarop in te spelen wil je binnen vijf jaar nog actief zijn. De moeite waard dus om even bij stil te staan…

e-Commerce voor jan en alleman?

Een zeer goede vraag en eigenlijk een oefening die iedere ondernemer dient te maken. Sta even stil bij de vraag of je jouw producten ook in een e-shop ziet. Voor de tastbare consumentenproducten die weinig customisatie vragen (oa elektronica, boeken en confectie), wellicht een no-brainer. Maar ook voor de dienstensector zijn er tal van mogelijkheden. Denk aan kant-en-klare diensten (online bankrekeningen of tv-abonnementen), maar ook demo’s en aanvullingen op diensten kunnen via e-commerce aangeboden worden. 

Sterker nog, zelfs al verkoop je online niets, dan nog kan het interessant zijn een e-shop te hebben. Neem H&M België. Hun website biedt niet de mogelijkheid om online aankopen te doen, maar je kan er wel virtueel ‘rondwandelen’ en inspiratie opdoen in functie van kleuren, maten, modellen, etc. Belangrijk hierbij is dat (potentiële) kopers eigenlijk het grootste deel van hun aankoopbeslissingen reeds thuis achter de pc maken. De mogelijkheden zijn eindeloos, het overzicht compleet … iets wat vaak ontbreekt bij een fysieke winkel.

Vragenrondje rond e-commerce in de cloud

Wie zelf de handen uit de mouwen steekt/wil steken, checkt best zijn beschikbare ressources. Voldoende kennis, tijd, onderhoud en budget zijn immers de vereisten. Voor wie hier geen sluitend antwoord op heeft, is er nog altijd cloud based e-commerce: een kant-en-klare oplossing waarmee je onmiddellijk aan de slag kan. Waar moet je dan op letten?

1. De oplossing zelf. Eis gerust een demo, vraag een testperiode en check de mogelijkheid tot  sandboxen. Hiermee kan je op kleine schaal de shop opzetten en uittesten.

2. Een stabiele partner. Verifieer met wie je in zee gaat en check het verleden van jouw (potentiële) partner. Zo kom je niet voor verrassingen te staan inzake continuïteit of veiligheid.

3. De service level agreement (SLA). Welke garanties worden geboden en hoe worden die gemeten. Check onder andere de garantie op het vlak van trafiek, 24/7 support, faillissement of stopzetten samenwerking. Is er geen SLA voor handen, dan weet je genoeg…

Begin klein, denk cloud

Een laatste tip? Start kleinschalig. Minimaliseer risico’s met behulp van een start-up filosofie. Dat laat je toe om bij te sturen naarmate je meer te weten komt over bezoekers, aankoopgedrag, favoriete producten of diensten, …. Hoe vroeger je eventuele fouten in het proces kunt detecteren, hoe sneller je kan bijsturen. Het is niet logisch om twee jaar lang aan een complete e-shop te werken en dan te merken dat de zaak niet van de grond geraakt.